برنامه راهبردی کتابخانه بیمارستانی
اهداف کلی
پشتیبانی از اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی کادر درمانی، دانشجویان، وسایر کاربران
بکارگیری شیوه های نوین کتابداری واطلاع رسانی و تکنولوژی های پبشرفته مطالعاتی در جهت استفاده بهینه از منابع و امکانات به منظور اشاعه سریعتراطلاعات ) به ویژه اطلاعات بالینی (، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات
اهداف اختصاصی
ایجاد و توسعه کتابخانه دیجیتال
ارتقاء کمی وکیفی خدمات کتابخانه بیمارستان و اطلاع رسانی پزشکی در بخشهای مختلف بیمارستان
وجین دوره ای و بروز نمودن کتابهای موجود در کتابخانه بیمارستان
برگزاریکارگاههایآموزشیبهمنظوراستفادهبهینهاعضاءمحترمهیئتعلمی،دستیارانودانشجویانازمنابعمطالعاتیموجوددرکتابخانهدیجیتال
گسترش ارتباط بین همکاران کتابخانه های بیمارستانی جهت استفاده از تجربیات یکدیگر
رسالت
بیمارستان با تاکید بر استانداردهای اعتباربخشی، بهره گیری از کادر بالینی و پشتیبانی خبره و دلسوز و همچنین برخورداری از امکانات و تجهیزات به روز و کارآمد ،تاکید بر فرهنگ بیمار محوری،بهبود مستمر کیفیت خدمات و ارتقاء ایمنی بیماران ، ضمن اجرای طرح تحول نظام سلامت و خدمات مورد نیاز بیماران با کیفیت بالا تامین نموده و با اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه فعالیت خود ، در جهت ارتقای سطح دانش و پژوهش جامعه تلاش می نماید.
چشم انداز
- بیمارستان پیشرو و نوآور در زمینه آموزش پزشکی عمومی، تخصصی و فوق تخصصیباشیم
- در زمینه ارائه خدمات درمانی، آموزشی و پژوهشی به عنوان مرکز برتر ،جامع, و کار آمد ، باشیم .
-بهره گیری هرچه بیشتر از فناوریهای نوین در ارائه خدمات الکترونیکی به کاربران
-ایجاد بستر مناسب جهت فراهم سازی محیط آرام و جذاب آموزشی و پژوهشی
شناسایی نیازهای کاربران و تحلیل آن
نیازسنجی فرایندی است سازمانیافته، و نظاممند، برای مشخص کردن هدفها، شناسایی شکاف میان وضع موجود و هدفها، و سرانجام تعیین اولویتها برای عمل و پیادهسازی راهحلهاست. همچنین آن را فرایند گردآوری و واکاوی اطلاعاتی تعریف کردهاند که به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، نهادها، جامعه محلی یا جامعه منتج میشود. به سخن سادهتر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهمآوری راههای رفع آن نیازهاست.
این امر در کتابخانه با نام نیاز اطلاعاتی برابری میکند.
نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه با تشکیل کارگروه نیازسنجی متشکل از معاون آموزشی و پژوهشی مرکز، مسئول کتابخانه، نمایندگان گروه های آموزشی و یک نفر کتابدار متخصص پزشکی شناسایی میگردد. ارائه فرمهای مربوطه به مدیران گروههای آموزشی نیز یکی از راههای شناسایی نیاز کاربران به ارائه خدمات کتابخانه است. در نهایت با جمع بندی صورت گرفته و لحاظ امکانات و پتانسیل های کتابخانه و با در نظر گرفتن محدودیتها، کتابخانه در جهت رفع نیاز کاربران و تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قدم برمیدارد...
تجزیه و تحلیل برنامه راهبردی
پایش خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی انجام شده در واحد جهت شناسایی نقاط قوت و تقویت آن و آگاهی از نقاط ضعف و برطرف نمودن آن در وهله اول از طریق نظرسنجی از کاربران کتابخانه از طریق ارائه فرمهای طراحی شده و تجزیه و تحلیل آن در دفتر کیفیت مرکز انجام میگیرد. در گام بعدی این سنجش به صورت درون سازمانی با نظارت کمیته اجرایی مربوطه متشکل از ریاست، مدیریت، حراست، امور اداری، معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز انجام میگیرد تا خدمات و فرآیندهای ارائه شده، عملکردها، نقاط قوت، نقاط ضعف، محدودیت منابع و بودجه، استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی، امکانات و عملکرد کارکنان بررسی میگردد. ارزیابی برون سازمانی نیز با پایش سالانه وزارت متبوع انجام میگیرد تا با آگاهی از پتانسیل ها، فرصت ها و محدودیتها، کیفیت خدمات ارائه شده به بالاترین سطح خود برسد. مجموعه اطلاعات گردآوری شده از طریق موارد ذکر شده در جهت اولویت بن