شناسایی نیازهای کاربران و تحلیل آن
نیازسنجی فرایندی است سازمانیافته، و نظاممند، برای مشخص کردن هدفها، شناسایی شکاف میان وضع موجود و هدفها، و سرانجام تعیین اولویتها برای عمل و پیادهسازی راهحلهاست. همچنین آن را فرایند گردآوری و واکاوی اطلاعاتی تعریف کردهاند که به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، نهادها، جامعه محلی یا جامعه منتج میشود. به سخن سادهتر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهمآوری راههای رفع آن نیازهاست. این امر در کتابخانه با نام نیاز اطلاعاتی برابری می کند. نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه با تشکیل کارگروه نیازسنجی متشکل از معاون آموزشی و پژوهشی مرکز، مسئول کتابخانه، نمایندگان گروه های آموزشی و یک نفر کتابدار متخصص پزشکی شناسایی می گردد. ارائه فرمهای مربوطه به مدیران گروههای آموزشی نیز یکی از راههای شناسایی نیاز کاربران به ارائه خدمات کتابخانه است. در نهایت با جمع بندی صورت گرفته و لحاظ امکانات و پتانسیل های کتابخانه و با در نظر گرفتن محدودیتها، کتابخانه در جهت رفع نیاز کاربران و تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قدم برمیدارد...