پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۳۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۶۰۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۶۳۳۹ مورد

یكشنبه ١٨ مهر ١٣٩٥ ساعت ٩:٣٢ ق.ظ   ( بازدید : 880 نفر )

پروتز

در علم پزشکی پروتز به هر جسمی که به طور مصنوعی ساخته شده و جايگزين يک عضو از دست رفته بدن انسان ميشود اطلاق ميگردد . در زمينه دندانپزشکی پروتزها معمولا جايگزين دندانهای از دست رفته ميشود ولی تنها شامل این مورد نيست و در مواردی که قسمتی از فک به دلايلی مثل سرطان و تصادفات و غيره از بين ميرود توسط پروتز های مصنوعی که ساخته ميشود جايگزين ميگردد.در زمينه جايگزينی دندانهای از دست رفته به طور کلی از دو نوع پروتز استفاده ميکنيم که شامل پروتز های ثابت و متحرک می باشند .

پروتز ثابت :

پروتز ثابت بر روی دندان یا دندانهای پایه چسبانده میشود و از نظر اندازه ، شکل و زیبایی به دندان اصلی نزدیکتر است پروتز ثابت یا فیکس شامل موارد زیر است :

ونیرها

بصورت پوسته هایی نازک و همرنگ دندان هستند که در درمان بد رنگی ، بد شکلی ، کج بودن و فاصله دندانها از هم کاربر دارد . پس از تراش دندان پایه و قالب گیری ، ونیرها در لابراتوار ساخته شده و بر روی دندان چسبانیده می شود .در این مورد باید از خوردن غذاهای سفت و رنگی پرهیز شود .

بریج و روکش

جهت بازسازی و اضافه کردن دندانهای از دست رفته و یا دندانهای ترمیم شده با دیوارهای ضعیف کاربرد دارد . پایه ها از همه ابعاد تراش خورده از آن قالب گیری شده و توسط تکنیسین درلابراتوار بصورتهای سرامیک ، چینی و ، پرسلن وفلز و گاه آلیاژ طلا یا فلری ساخته میشود . مقاومت آن در مقابل سایش و نیروی جویدن بالا بوده ، رنگ و شفافیت و زیبایی آن به دندان نزدیکتر و قابل قبول تر است . اگر پروتز ساخته شده تک واحدی باشد روکش و در صورت جایگزینی دندانهای از دست رفته ، بریج نامیده میشود که در بیش از یک جلسه آماده می گردد.طول عمر روکشها بین 5 تا 15 سال است .

ایمپلنت

علم جدیدی است که برای باز گرداندن دندانهای از دست رفته یا ساخت پایه هایی برای گیر ونصب پروتز متحرک . پیچهایی از جنس فلز تیتانیوم در داخل استخوان فک با عمل جراحی کاشته میشود که استحکام یک دندان طبیعی را خواهد داشت پس از قالب گیری ساخت پروتز در لابراتوار انجام می گیرد . رعایت بهداشت دهان و معاینات دوره ای پس از درمان الزامیست.

لامینیت

پوسته ای نازک از جنس چینی یا کامپوزیت است که سطح بیرون و لبه دندانهای قدامی را می پوشاند . پس از تراش کم و قالب گیری ، لامینیت به پایه ها چسبانده می شود طول عمر آن بین 5 تا 12 سال ، ضخامت آن 5 / 0 تا 1 میلیمتر بوده و رنگ پذیری نوع پرسلن یا چینی آن از کامپوزیتی کمتر است. بیشتر در بد رنگیها ، بد شکلیها، بستن فاصله بین دندانها و شکستگیهای تاج کاربرد دارند .

بیمارانی که پروتز ثابت دارند باید نکاتی را رعایت کنند . ابتدا از مسواک زدن افقی و محکم بپرهیزند اینکار باعث میشود لبه روکش از لثه ها فاصله گرفته و چسب داخل آن حل شده و روکش لق شود یا پایه های آن پوسیده گردد و دوم اینکه از خوردن غذاهای سفت و شکننده خودداری شود .

پروتز متحرک :

پروتزمتحرک قابل حرکت بوده که جایگزین همه یاقسمتی از دندانهای از دست رفته فکین می شود و به دو صور ت پارسیل ( نیمه ای ) و کامل وجود دارد .


منبع : کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.