پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۳۸۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۹۴۰۶ مورد

پنج شنبه ٣ فروردین ١٤٠٢ ساعت ٨:٥٧ ق.ظ   ( بازدید : 384 نفر )

مدیرگروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه هایی را برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان در ایام نوروز مطرح کرد و گفت: شاید شما هم در دید و بازدیدهای عید و مسافرت های نوروزی، فرو رفتن پوست تخمه در لثه، دندان درد و شکستن دندان را تجربه کنید، مشکلاتی که با رعایت بهداشت و دقت در خوردن مواد قندی و آجیل شب عید می توان از آن ها جلوگیری کرد.

دکتر «مهین یاهوئیان» در گفت و گو با وبدا، با بیان این که به طور حتم بسیاری از ما نمی توانیم در تعطیلات نوروز به طور کامل نکات و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنیم، افزود: اما مهم است که بدانیم به چه چیزی توجه کنیم و چگونه خطرات احتمالی را سنجیده و کنترل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه بازار شکستن تخمه، پسته و فندق با دندان، در ایام عید داغ است، تاکید کرد: بهتر است از شکستن خوراکی های سفت با دندان پرهیز شود زیرا شکستن آن ها به ویژه با دندان های جلویی بسیار خطرناک است و می تواند موجب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندان های شما شود.

وی افزود: نشانه برخی از ترک های دندانی این است که وقتی دندان ها یتان را روی هم فشار می دهید و رها می کنید، آن دندان در لحظه جدا شدن درد می گیرد. اگر شما به توصیه های ایمنی دندان پزشک خود عمل نکردید و قطعه ای از دندان تان شکست، باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.

وی اضافه کرد: گاهی می توان ترک های ایجاد شده روی دندان ها را به خوبی ترمیم کرد. اگر قطعه ای از دندان تان هم شکست و جدا شد، آن را به حال خود تا پایان تعطیلات رها نکنید. بهتر است پیش از اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز شود، آن را ترمیم کنید.

وی با اشاره به اینکه دندان ‌ها فقط برای غذاخوردن هستند و نباید از آن ها به جای چكش، در بازكن و انبردست استفاده کرد، اضافه کرد: این كار منجر به ترک برداشتن دندان‌ها و آسیب به مینای دندان می شود.

وی یادآوری کرد: یکی دیگر از مواردی که در ایام تعطیلات و سفر ممکن است به وجود بیاید، شکستگی دندان‌ ها و آسیب به استخوان ‌های فک بالا و پایین به ‌دلیل تصادف‌ های جاده‌ای‌، سقوط از ارتفاع یا ورزش و بازی است. در صورت صدمه به دندان‌ ها، لازم است شخص آسیب ‌دیده به وسیله دندان‌پزشک معاینه و به سرعت درمان شود.

دکتر یاهوئیان به بایدهایی مهم نیز برای مراقبت از دندان ها اشاره و بیان کرد: مسواك زدن حداقل دو بار در روز برای مراقبت از دندان ها ضروری است و بهتر است پس از غذا خوردن دندان ها با مسواک نرم که به دندان ها و لثه ها آسیب نرساند تمیز شود.

وی با بیان اینکه مراقبت از مسواک نیز روش هایی دارد، ادامه داد: بهتر است که هر 6 ماه یک بار مسواک تعویض شود و از نگهداری آن در محیط های آلوده به میکروب و باکتری و محیط های مرطوب پرهیز شود.

وی بهترین زمان مسواک زدن را اولین زمان پس از بیدار شدن اعلام و بیان کرد: این اقدام مانع تشکیل پلاک های دندانی و جلوگیری از پوشیدگی دندان می شود..


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.