پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۰۵۷۶ مورد

دوشنبه ٦ فروردین ١٤٠٣ ساعت ٨:٥٠ ق.ظ   ( بازدید : 39 نفر )

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نکات تغذیه ای را برای روزه داری افراد با چربی خون بالا ذکر و عنوان کرد:  بیماران مبتلا به اختلال در سطح چربی های خون( افزایش کلسترول، LDL، تری گلیسرید) با داشتن یک الگوی غذایی مناسب در سحر، افطار و شام می‌توانند به بهبود بیماری خود کمک کنند.


نسرین علیزاده در گفت و گو با وبدا با بیان اینکه برای این بیماران نیز همانند افراد سالم توصیه می‌شود که سحری، افطار و شام صرف کنند و در فاصله افطار تا سحر 8-6 لیوان آب بنوشند، افزود: افراد مبتلا به هایپرکلسترولمی تمام ملاحظات رژیمی‌شان را باید در تمامی وعده‌ها مراعات کنند، برای این افراد سحری بهتر است حاوی 2 عدد خرما، شیر کم چرب (5/1% چربی و کمتر) نان سبوس دار (سنگک، بربری، تافتون، نان جو کامل)، سبزی خوردن، پنیر، 2 عدد گردو، 3-2 عدد میوه فصل، آب لیمو ترش تازه باشد و از مصرف غذاهای پرکلسترول و چرب بایستی پرهیز کنند. 


وی ادامه داد: استفاده از خوراک های حبوبات برای این بیماران نیز مفید است، ولی از مصرف تخم مرغ، نیمرو، املت، حلوا، زولبیا و بامیه باید پرهیز کنند.


وی اضافه کرد: این افراد، به هنگام افطار نیز، مصرف آب جوشیده ولرم، چای ولرم، بیسکویت سبوس‌دار، نان سبوس دار، سبزی خوردن، آب لیمو ترش تازه، 2 عدد خرما، گوجه فرنگی تازه، خوراک حاوی سبزیجات پخته شده مانند لوبیا سبز، هویج پخته شده، براکلی یا کرفس پخته شده و کدو سبز آب پز که با آب لیمو یا ماست طعم داده می‌شود نیز توصیه می شود.


وی بیان کرد: یک ساعت پس از افطار 2 عدد میوه فصل به همراه 1 قاشق غذاخوری سرصاف آجیل سویای بی نمک و 7-5 عدد بادام خام (بی نمک) توصیه می شود، همچنین برای این بیماران بهتر است تمامی پرهیزهای رژیمی در حالت عادی لحاظ و یک شام سبک که به روش آب پز، بخارپز، پخت در فر آماده شده استفاده و از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب پرهیز شود. به همراه شام توصیه می‌شود یک کاسه ماست خوری، ماست کم چرب به همراه 50 گرم شوید و کدوی خام رنده شده در آن مصرف و قبل از خواب نیز 1 عدد سیب با پوست بهتر است استفاده شود.


علیزاده با بیان اینکه بیماران مبتلا به هیپرتری‌گلیسریدمی نیز بهتر است پرهیزهای غذایی خود در حالت عادی را در این ماه نیز ادامه دهند و با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب به هنگام سحر، افطار و شام به بهبود سطح تری گلیسرید خونشان کمک کنند، خاطرنشان کرد: بهتر است این بیماران به هنگام سحری، از آب جوشیده ولرم،  نان سبوس دار (سنگک، بربری، تافتون، نان جو کامل)، چای، 2 عدد خرما، خوراک حبوبات (عدسی) 3-2 عدد میوه فصل، آب لیمو ترش تازه استفاده کنند.


به گفته وی، استفاده از حلوا، حلوا شکری، شعله زرد، مربا، عسل و سایر غذاهای حاوی قند زیاد برای این افراد به مقدار زیاد توصیه نمی‌شود چرا که قند زیاد این غذاها در بدن به تری گلیسرید تبدیل می‌شود. افطار نیز بهتر است حاوی آب جوشیده، چای ولرم، بیسکویت سبوس دار، نان سبوس دار، سبزی خوردن، پنیر خوراک سبزیجات پخته شده مانند کدو، آب‌پز، کرفس پخته شده و آب پز، هویج پخته، لوبیا سبز یا نخودسبز به همراه آب لیمو یا آب نارنج و کمی ماست باشد. 2 عدد خرما نیز به هنگام افطار توصیه می‌شود.


مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: یک ساعت پس از افطار نیز مصرف یک لیوان شیر کم چرب (5/1% چربی و کمتر) به همراه 2 عدد گردو توصیه می‌شود.


وی افزود: در وعده شام نیز باید ملاحظات و پرهیزهای غذایی رعایت شود. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مستعد به اختلال در سطح چربی های خون نیز هستند، بهتر است از مصرف غذاهای پرچرب، سرخ کرده و حاوی کلسترول زیاد پرهیز شود. 


وی توصیه های زیر را نیز مطرح کرد:

-    بهتر است در ماه رمضان وعده افطاری از شام جدا شود و مدتی پس از صرف افطاری سبک، یک وعده شام مصرف شود.
-    از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده خودداری شود.
-    از مصرف مقادیر زیاد زولبیا، بامیه، حلوا، حلوا شکری، نوشابه ‌های شیرین، شربت های شیرین یک مرتبه و در حجم زیاد خودداری شود.
-    حتماً از انواع میوه‌ های فصل و سبزیجات تازه به هنگام سحری و یا پس از افطار استفاده شود.
-    از مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و کوکتل در وعده سحری یا افطار خودداری شود چرا که زمینه بروز ناراحتی‌ های گوارشی مانند سوزش سرمعده برگشت غذا از معده به مری (ترش کردن) را ایجاد می کند.
-    مصرف انواع خوراک های سبزیجات، خوراک حبوبات توصیه می‌شود.
-    مصرف آب لیمو ترش تازه در وعده سحری به منظور پیشگیری از بروز تشنگی در ساعات بعدی روز توصیه می شود.
-    از مصرف نمک اضافی در خوراک ها و از غذاهای شور و پرنمک و غذاهای کنسرو شده پرهیز کنید چراکه علاوه بر مضرات و صدمات بر سیستم قلب و عروق، سبب تشدید تشنگی در ساعات روزه داری می شود.
-    حتماً از نان های سبوس دار به جای نان های سفید بدون سبوس استفاده کنید.
-    از مصرف کیک های چرب، شیرینی خامه‌ای، پیراشکی، نان های روغنی، تنقلات چرب و شور مانند چیپس در این دوران پرهیز کنید.
-    مطمئن شوید که در وعده سحر، افطار و شام بطور کلی از 5 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی ها، میوه ‌ها، لبنیات، گوشت ها و حبوبات) به مقدار کافی دریافت کرده اید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.