پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ١٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۶۱۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۸۴۳۵۳ مورد


کارگاه آموزشی، توجیهی آشنایی با نرم‌افزار نظام جامع آمار و اطلاعات(سیناسا) با حضور کارشناسان فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بر گزار شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در ابتدای این جلسه به نقش و اهمیت آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: نقش روز افزون آمار و اطلاعات به عنوان پيش‌نياز كليه تصميم گيري‌ها، سياست‌گذاري‌ها و برنامه ريزي‌ها بر كسي پوشيده نيست. اين نقش در عصر اطلاعات به قدري بديهي است كه نظام آماري كشورها و حجم و كيفيت بانك‌هاي اطلاعاتي آنها نه تنها يكي از مهمترين شاخص‌هاي توسعه يافتگي كشورها به شمار مي‌رود، بلكه متقابلاً سياستگذاري‌ها و برنامه ريزي‌هاي توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي كشورها بدون در اختيار داشتن آمار كافي، صحيح، دقيق و بهنگام ممكن نيست

حسام‌الدین علامه در ادامه افزود: اهميت اطلاعات آماري در كليه امور برنامه‌ريزي اعم از سياستگذاري، تعيين اهداف، خط مشي‌ها، هدايت امور اجرايي و در نهايت ارزيابي ميزان موفقيت يا عدم موفقيت آنها به قدري است كه بسياري اطلاعات آماري را عامل زيربناي برنامه‌ريزي به شمار مي‌آورند و ايجاد يك نظام كارآمد و مؤثر در توليد و عرضه آمار را از الزامات اوليه و ضروري در برنامه‌ريزي مي‌دانند.

علامه در ادامه به نقش و اهمیت آمار و اطلاعات در هزینه کرد فرهنگی پرداخت و گفت: با توجه به رشد چشمگیر بودجه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال آینده و تفکیک بودجه فرهنگی از بودجه رفاهی، هزینه کرد فرهنگی نیز بایستی با برنامه ریزی و بصورت هدفمند انجام گیرد. لذا اول باید مخاطب‌شناسی کنیم و نیاز و ذائقه دانشجویان را بشناسیم سپس با توجه به نیازمندی‌ها و ضروریات و رعایت اولویت بندی و بنا به وظایف قانونی، دینی، ملی و فرهنگی کشورمان این بودجه را هزینه کنیم.

وی ادامه داد: استقرار و اجرای نظام جامع آمار و اطلاعات (سیناسا) در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیازمند تلاش و همکاری مستمر و همراهی کلیه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. نگاه ما در تخصیص و تقسیم بودجه سال 95 به این ترتیب است که حدود 70 درصد بودجه براساس سرانه دانشجویی و 30 درصد آن با توجه به میزان فعالیت دانشگاه‌ها، مشکلات بومی هر دانشگاه و میزان رضایت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از میزان پیشرفت برنامه‌هاست.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: در اجلاس اخیر معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نمایندگان قطب‌های ده‌گانه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از بین کلیه معاونان فرهنگی و دانشجویی انتخاب شدند. نگاه ما این است که در حوزه فرهنگی، هر دانشگاه قطب یک فعالیت شود و هر قطب نیز یک خوشه از فعالیت‌های فرهنگی را عهده‌دار شود.

علامه با اشاره به اینکه در آینده ‌نزدیک پایه و اساس همه برنامه‌ریزی‌های فعالیت‌های فرهنگی، اطلاعات استخراج از سامانه نظام جامع آمار و اطلاعات است، خاطر نشان کرد: قدم اول وارد کردن داده‌های خام بر‌اساس نیاز حوزه ستادی است، به این شکل که دانشگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی خود را جهت وارد نمودن در این سامانه در قالب کاربرگ مربوطه هر یک از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ارسال می‌کنند. هر چند این سامانه در سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، البرز  و کاشان به صورت پایلوت به اجرا در آمده است اما در 6 ماهه اول سال 94 لازم است تلاش و کوشش بیشتری در جهت شناسایی اشکالات و ایرادات فنی نرم افزار موجود صورت گیرد تا انشاالله در مهرماه سال آینده با حضور مقام محترم وزارت بهداشت به افتتاح و بهره‌برداری برسد.


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.