پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٢٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۸۴۹۱۰ مورد

سه شنبه ١٥ اردیبهشت ١٣٩٤ ساعت ١٣:٤٦ ب.ظ   ( بازدید : 461 نفر )

عباسی‌مقدم تشریح کرد:

پیشینه تاریخی قرآن پژوهی و طب/ روی آوردن کشورهای غربی به سفارشات سلامت متون اسلامی

 رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تشریح پیشینه تاریخی قرآن‌پژوهی و طب، گفت: امروزه بسیاری از جوامع غربی مانند آلمان به طور جدی به روش‌ها و داروهای طب سنتی و گاه سفارش شده در متون اسلامی روی آورده و روش‌های افراطی پزشکی مدرن به ویژه تأکید بر داروهای شیمیایی و دارای عوارض پیچیده و گسترده را کنار نهاده‌اند.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به نقل از ایکنا، دکتر مصطفی عباسی مقدم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن تشریح پیشینه تاریخی پژوهش‌های قرآن پژوهی و طب خواستار پرداختن به سوژه ها و اقتضائات جدید بر مبنای رویکردها و جهت گیری‌های برگرفته از آموزه‌های قرانی و دینی شد.

وی تصریح کرد: این کار مستلزم نگاه تخصصی تاریخی است ولی بطور عام می‌توان گفت هم در قلمرو ایران امروز و هم در قلمرو ایران بزرگ دوران‌های گذشته و هم در قلمرو جهانی، پژوهش‌های بین رشته‌ای قرآن و طب و یا قرآن و سلامت و یا آنچه طبق روایات، علم الابدان در ارتباط با علم الادیان مصطلح شده است‏، سابقه‌ای دیرین دارد.

عباسی مقدم افزود: در دوران شکوفایی تمدن اسلامی در قرون اولیه همچون قرن سه و چهار هجری حجم وسیعی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها در این خصوص با الهام اولیه از تعالیم ائمه در قرون اول و دوم سامان یافته و شکوفا شده بود.

 

تا پیش از حمله مغولان یکی از مسائل علمی مورد توجه، حکمت اسلامی، پزشکی و طبابت و بهداشت فردی و جمعی بوده است

وی اظهار کرد: در قرن‌های بعد تا قبل از هجوم مغولان به بلاد اسلامی، همواره یکی از مهمترین مقوله‌های علمی و شاخه مهم حکمت اسلامی، پزشکی و طبابت و بهداشت فردی و جمعی بوده است و آثار همان دوران و نیز دوران‌های بعد از اضمحلال مغول است که تمام مرزهای جهانی را درنوردیده و آوازه جهانی پیدا کرده است. دانشمندانی همچون علی بن عیسی، ابن سینا، بیرونی، رازی، ابن عباس اهوازی، سیداسماعیل جرجانی و...محصول این دوران‌ها بوده‌اند. از بین النهرین تا ماوراء النهر و عراق عجم و عرب و ایران پهناور آن زمان از همه سو چهره‌های بزرگی ظهور کرده و خدمات قابل توجهی در عرصه طب اسلامی عرضه کرده اند.

رئیس مرکز قرآن و عترات وزارت بهداشت ادامه داد: در دوران‌های متأخرتر، در حوزه تمدنی هند و در ارتباط با تمدن چین که دارای دست‌آوردهای پزشکی برجسته بوده است نیز در قلمرو مسلمانان تلاش‌های زیادی صورت گرفته و آثار زیادی تولید شده که هنوز هم جزء گنجینه‌های فاخر علمی آن سامان حساب می‌شود و باید برای علاقمندان طب، تفسیر و دانش ایرانی ترجمه و یا منتقل شود.

 

راهبردها و خط مشی‌های زندگی مادی، معنوی و علمی همگی در آموزه‌های دین آمده و در زمینه طب و بهداشت نیز بهتر است به آنها رجوع کنیم

وی با تأکید بر ادامه رویکردها و جهت گیری‌های تولید دانش مبتنی بر آموزه های اسلامی بیان کرد: سخن ما این است که نه همان پژوهش‌ها و موضوعات بلکه  آن رویکردها و جهت گیری‌ها که مبتنی بر تولید دانش مبتنی بر آموزه های اسلامی و متون دینی بوده است باید جریان یابد.

عباسی مقدم افزود: سوژه‌ها  و موضوعات الزاماً یکسان نیست بلکه هر زمان اقتضای موضوعات جدیدی دارد اما راهبردها و خط مشی‌های زندگی مادی، معنوی و علمی همگی در آموزه‌های دین آمده، در زمینه طب و بهداشت نیز بهتر است به آنها رجوع کنیم.

 

رویکرد طب اسلامی بر پیشگیری مبتنی است و طب مدرن عمدتا در خدمت کسب و کار

این فعال قرآنی و طب ادامه‌داد: مگر نه این است که رویکرد اصلی طب اسلامی پیشگیری است در حالی که طب مدرن عمدتا برای کسب درآمد بیشتر کمپانی‌های داروسازی بدنبال درمان و هزینه‌های گسترده تر و خدمات بیشتر پس از بیماری است تا چرخة اقتصادی خود را کامل کند.

وی عنوان کرد: ساده‌زیستی و مصرف بر مبنای قناعت که مابین اسراف و اقتار است و قرآن به آن سفارش می کند؛ براساس جدیدترین تحقیقات بهترین روش حفظ سلامت و دوام عمر انسانی است؟ و مگر نه این است که امروزه بسیاری از جوامع حتی غربی مانند آلمان، ژاپن و... به طور جدی به روش‌ها و داروهای طب سنتی و قدیم و گاه سفارش شده در متون اسلامی روی آورده و روش‌های افراطی پزشکی مدرن بویژه تأکید بر داروهای شیمیایی و دارای عوارض پیچیده و گسترده را روز بروز کنار می‌نهند.

عباسی مقدم خاطر نشان کرد: مهم اینست که براساس نیازها و شرایط روز و با تکیه بر اندیشه‌ها و روش‌های ناب اسلامی و عقلانی کاری کنیم که بر مبنای قناعت، مصرف بهینه و به دور از اسراف و تبذیر‌ها از نعمتهای الهی که در جای جای زمین، دریا و کوهستان‌ها وجود دارد بهره ببریم و با دانش خویش راه استفاده بهینه از آنها را به دیگران نیز بیاموزیم.

 

 

منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.