پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۵۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۵۷۴ مورد

شنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٤ ساعت ١٣:٣٦ ب.ظ   ( بازدید : 1586 نفر )

اهميت و نقش تغذيه صحيح در اين ايام مبارك بر كسي پوشيده نيست و مطالعات متعدد نشان داده است كه روزه داري در كنار اجراي برنامه غذايي صحيح در اين دوران در پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير بسيار مفيد و كمك كننده است.

- یکی از عادات غذایی غلط روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد ، افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند . توصیه می شود افطار را با نوشیدنی های گرم مانند آب جوش ، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز نمایند . پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند ، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کند . علاوه بر آن ، مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است ، از این رو توصیه می شود که در وعده ی افطار 3-5 عدد خرما مصرف گردد ( خرما منبع خوبی از مواد مغذی ، قند ، فیبر و پتاسیم است ) از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود .

- در وعده های سحر و افطار از پر خوری اجتناب کنید ، و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی ( ویتامین ها و مواد معدنی ) هستند ، ازمواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما ، کشمش و انواع میوه استفاده نمایید . افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت .

- مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود . بعد از صرف سحری نیز بسیاری از افراد از بیم تشنگی در طول روز ، به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت غذایی درستی نیست .

- مصرف زیاد قند های ساده در وعده سحر باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز می شود .

- از نوشیدن بیش از اندازه ی چای در وعده ی سحر اجتناب نمایید ، چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی می شود که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد .

- روزه داران عزیز از مصرف تنقلات زیاد در فاصله ی افطار تا سحر پرهیز کنند . این قبیل مواد دیر هضم می شوند که به هنگام سحر به دلیل پری معده ، میل به غذا کاهش پیدا می کند .

- مصرف مواد غذایی سنگین ، دیر هضم ، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار ، مناسب نیست . به طور کلی بهتر است به جای غذاهای پرچرب و سرخ کرده ، از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود .

 

 

برگرفته از کتاب راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

 نوشته : دکتر حامد پور آرام – میترا ابتهی


منبع : شبکه بهداشت و درمان مانه و سملقان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.