پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ١٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۱۱۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۸۴۸۵۷ مورد

دوشنبه ٥ مرداد ١٣٩٤ ساعت ١٤:٨ ب.ظ   ( بازدید : 911 نفر )

خواب کافی برای سلامت و کارکرد مناسب همه انسان ها یک ضرورت است ولی با این وجود، تغییر سبک زندگی به علت مشکلات زندگی شهری باعث شده است به خصوص در شهرهای بزرگ خواب کم و ناکافی به شکل یک همه گیری در آید. داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند.

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. موارد زیر می تواند تا حدی اهمیت خوابیدن را مشخص نماید:

ساعت 9 تا 11 شب : زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر اینصورت اثر منفی بر روی سلامتی دارد.

ساعت 11 تا 1 شب : عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و فرد باید در خواب عمیق باشد.

ساعت 1 تا 3 نیمه شب : عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق بطور مناسب انجام می شود.

ساعت 3 تا 5 صبح : عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق میفتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

ساعت 5 تا 7 صبح : عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد ، لذا می توانید آنرا دفع کنید.

ساعت 7 تا 9 صبح : جذب مواد مغذی صورت می گرد، پس بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها ، ساعت 7 و 30 دقیقه است و کسانی که اصلاً صبحانه نمی خورند ، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب ، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.

از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح ، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

در ایام تعطیل ، بسیاری از افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات ، با خستگی به سر کار می روند ، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد. پس همیشه، زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید.

خوابیدن در ساعت 11 شب تا 6 یا 7 صبح ، بهترین زمان برای حفظ سلامت و شادابی است.

زمان خواب شبانه تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و شادابی بالاخص در رابطه با پوست دارد، در مواردی که زمان شروع خواب شبانه 2 یا 3 ساعت تغییر کند حتی اگر مدت زمان خواب کافی باشد ، سلامت تضمین نمی شود.

اگر فردی ساعت 9 یا 10 شب بخوابد، وقت کافی برای خواب عمیق شبانه دارد که هورمون رشد، به افزایش ترشح خود برسد، ولی اگر ساعت یک یا 2 نیمه شب بخوابد خواب شبانه کاهش می یابد و هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نمی شود. بنابراین در طول روز احساس خستگی می کند و حتی اگر در سن نوجوانی باشد، روی رشد قد او نیز اثر کاهنده خواهد داشت.

میزان خستگی زدایی خواب ظهر بیشتر از خواب شبانه است. به گونه ای که خواب ظهر نیم ساعته که معمولاً در کشورهای شرقی مرسوم است، می تواند به اندازه تمام ساعت خواب شبانه به انسان انرژی دهد. البته این در صورتی است که خواب ظهر زیاد طول نکشد و به مرحله عمیق خواب نرسد.


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.