پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ١٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۸۳۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۸۴۵۷۹ مورد

یكشنبه ١٧ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٠:٤٩ ق.ظ   ( بازدید : 165 نفر )

رقابت قرآنی سه روزه ۷۴۳ دانشجو/ یک پیشنهاد بودجه‌ای

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، نشست خبری سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح دیروز، 12 آبان‌ماه در سالن کنفرانس سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور علی‌اصغر شعاعی، دبیر این جشنواره برگزار شد.

19 آبان؛ آغاز جشنواره سی‌ام

شعاعی در این نشست خبری و در ابتدای صحبت‌های خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهاجران الی الله در فاجعه منا خصوصاً شهدای قرآنی این فاجعه، گفت: سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور روز سه‌شنبه، 19 آبان‌ماه آغاز خواهد شد. مراسم افتتاحیه این مسابقات ساعت 19 خواهد بود و مراسم اختتامیه نیز ساعت 19 روز پنج‌شنبه، 21 آبان‌ماه خواهد بود.

برگزاری مسابقات در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع)

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مسابقات در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود، افزود: از مسئولان مختلف کشور خصوصاً مسئولان دانشگاهی برای حضور در این جشنواره دعوت شده است تا از سخنرانی آنها در مراسم افتتاحیه و اختتامیه استفاده شود.

دبیر سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور تصریح کرد: بعد از مشخص شدن میزبان جشنواره ستادی تشکیل شد که ریاست آن برعهده رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن به‌عنوان میزبان مسابقات برعهده گرفت و معاون قرآن و عترت دانشگاه نیز به‌عنوان دبیر جشنواره معرفی شد. بعد از آن نیز کمیته‌های مختلفی همچون،‌ کمیته پشتیبانی، کمیته تشریفات، کمیته علمی، کمیته مدعوین، کمیته حراست و بخشی نیز به‌عنوان دبیرخانه راه‌اندازی شد.

اهدای لوح میزبانی مسابقات به میزبان دوره آینده

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: یکی از کارهایی که امسال در نظر گرفته شده است این است که در مراسم اختتامیه لوحی را به دانشگاه میزبان دوره آینده که دانشگاه فرهنگیان است اهدا خواهد شد تا به این ترتیب از همان روز فعالیت‌ها برای برگزاری دوره آینده این جشنواره مهیا شود.

شعاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری به اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره سی‌ام اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته‌های مختلف و صدور احکام مدیران کمیته‌ها، هماهنگی‌های لازم برای اسکان متسابقان و ... از جمله این اقدامات است، برای اسکان متسابقان چهار هتل که نزدیک محل برگزاری مسابقات هستند در نظر گرفته شده است.

رشته‌های مسابقات

وی در ادامه به رشته‌‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: در این جشنواره مسابقات در بخش‌های کتبی شامل پنج رشته، شفاهی شامل هشت رشته، پژوهشی شامل سه رشته، فناوری شامل دو رشته، هنری شامل 9 رشته و ادبی نیز چهار رشته است. در بخش کتبی 117 شرکت‌کننده، بخش شفاهی 266 نفر، پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی نیز مجموعاً 360 نفر حضور دارند که جمع شرکت‌کنندگان به 743 نفر می‌رسد.

اهداف جشنواره

شعاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد اهداف این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: این جشنواره با اهداف خاصی برگزار می‌شود که یکی از آنها توسعه فرهنگ قرآن در بین دانشگاهیان است، این جشنواره دارای عقبه‌ای است که در به رقابت‌های قرآنی دانشگاه‌های کشور بر می‌گردد.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآنی بیان کرد: دومین نقشی و هدف این جشنواره بحث آموزشی آن است، قبل از اینکه دانشجویان وارد مرحله کشوری مسابقات شوند دوره‌های آمادگی و آموزشی مختلفی برای آنها در نظر گرفته می‌شود، نقش دیگر این مسابقات بحث نخبه پروری است که بسیاری از قاریان و حافظان قرآن کریم با حضور در این مسابقات شناخته می‌شوند. علاوه بر این برگزدیگان این مسابقات نیز به مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان راه پیدا می‌کنند.

تمهیدات برای تداخل جشنواره با مسابقات اوقاف

دبیر سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد تداخل این مسابقات با مرحله استانی مسابقات قرآن در استان‌های مختلف، نیز گفت: مسابقات جشنواره ملی در هفته قرآن و عترت که از 18 تا 24 آبان‌ماه است و به مناسبت رحلت علامه طباطبایی نامگذاری شده است برگزار می‌شود و این برنامه ثابت مسابقات است.

وی با بیان اینکه برای برطرف شدن تداخل به وجود آمده چند کار را انجام داده‌ایم، افزود: اولین کار این بود که با حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مکاتبه شد تا در این زمینه همکاری لازم را با ما داشته باشند، قول‌هایی در این زمینه دریافت شده است اما هنوز جواب قطعی داده نشده است.

شعاعی تصریح کرد: بر اساس محاسباتی که صورت گرفته است برخی استا‌ن‌ها مسابقاتشان دقیقاً منطبق با جشنواره ملی نیست به عنوان مثال در روز جمعه هم مسابقه دارند که در این مورد نیز با استان‌های مربوطه تماس گرفته شده و تقاضای همکاری با دانشجویانی که درگیر جشنواره ملی هستند شده است.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: خود دانشجویان نیز توجیه شده‌اند که زمان برگزاری مسابقات به گونه‌ای چیده شود که کمترین تداخل را با مسابقات دیگر داشته باشد.

تمهیدات برای استقبال از مسابقات

وی همچنین در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای استقبال از مسابقات در زمان برگزاری آن، بیان کرد: در زمان برگزاری مسابقات بیشتر تماشاگران حاضر در سالن‌ها خود دانشجویان هستند، برای اینکه این استقبال را افزایش دهیم، به همفکری با برخی نهادها پرداختیم که از جمله آن افزایش تبلیغات شهری بود. همچنین از ارگان‌هایی که امکان همکاری و همفکری دارند نیز برای این کار دعوت به همکاری شد.

پرداخت هزینه‌های جشنواره توسط سازمان اوقاف

شعاعی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد بودجه این مسابقات و نهاد پرداخت کننده، گفت: تا چند دوره قبل بخش اعظم بودجه جشنواره ملی که حدود 70 درصد بود توسط دانشگاه میزبان پرداخت می‌شد و 30 درصد باقیمانده نیز توسط سایر نهادهای دانشگاهی تأمین می‌شد اما از دوره قبل که دانشگاه پیام نور میزبان جشنواره شد، تمامی بودجه جشنواره را خود دانشگاه میزبان تأمین می‌کند.

دبیر سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجیوان کشور اذعان کرد: با توجه به اینکه میزبان این دوره از جشنواره دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است،‌ سازمان اوقاف و امور خیریه هزینه برگزاری مسابقات را پرداخت می‌کند.

یک پیشنهاد بودجه‌ای

وی با اشاره به اینکه امسال پیشنهادی را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تعیین ردیف بودجه برای جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان ارائه داده‌ام، گفت: در واقع اگر بودجه جشنواره و یا حتی بخشی از آن توسط شورای توسعه و یا نهاد دیگری تأمین شود بخش زیادی از دغدغه‌های دانشگاه میزبان در زمان برگزاری جشنواره برطرف خواهد شد.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همچنین در پاسخ به یکی دیگر از سؤالات خبرنگار ایکنا مبنی بر تعریف معاونت قرآن و عترت در چارت سازمانی دانشگاه علوم و معارف قرآنی و تأثیر آن بر ارتقاء فعالیت‌های قرآنی دانشجویان این دانشگاه، گفت: قطعاً این تأثیر وجود خواهد داشت. در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم فعالیت‌های قرآنی خوبی صورت گرفته است به طوری که در حال حاضر 20 درصد دانشجویان این دانشگاه حافظ بخشی از قرآن کریم هستند.

دیدار با مراجع تقلید

شعاعی بیان کرد: در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌‌ها که دبیر ان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌‌ها است طرحی جهت بررسی وجود دارد تا با استناد به آن تمامی دستگاه‌های دانشگاهی در زیر مجموعه خود مرکز قرآن و عترت داشته باشند، مسلماً این امر باعث خواهد شد تا فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها رشد داشته باشد.دبیر سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری خاطرنشان کرد: در روزهای آینده دیدارهایی را با مراجع عظام تقلید در قم خواهیم داشت که از جمله آنها آیات عظام جوادی آملی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و ... است. علاوه بر این نیز پیام‌هایی از مراجع تقلید دریافت شده و در مراسم افتتاحیه و اختتامیه قرائت خواهد شد.

رشد 10 درصدی جوایز

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد جوایز این دوره از مسابقات بیان کرد: جوایز امسال به نسبت با سال قبل رشدی حدوداً 10 درصدی داشته است. همچنین برای ربگزاری مناسب‌تر مسابقات جلساتی را با میزبان دوره قبل این مسابقات نیز داشته‌ایم. از برنامه‌های فرهنگی و جنبی این مسابقات نیز زیارت و غباروبی حرم حضرت معصومه(ع)،‌ حضور در مسجد مقدس جمکران و دیدار با علما نیز در نظر گرفته شده است.

شعاعی در پایان به آئین نامه مسابقات قرآن در سازمان اوقاف اشاره و خاطرنشان کرد: این آئین نامه را اکثر اساتید قرآنی کشور قبول دارند، آئین‌نامه جشنواره ملی نیز برگرفته از آئین‌نامه جدید مسابقات قرآن سازمان اوقاف است.


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.