پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ١٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۸۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۵۱۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۸۲۲۶۲ مورد


رضا اسماعیلی، شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبی و داور رشته شعر بخش ادبی بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت‏، از شعر فارسی به عنوان یک دانشگاه انسان‌سازی یاد کرد وگفت: قراردادن رشته شعر در یک جشنواره قرآنی‏، می‌تواند به نشر و اشاعه فضایل و کرامت‌های انسانی در جامعه کمک کند. ضمن اینکه دانشجویان با مضامین دینی و قرآنی، انس و الفت بیشتری پیدا خواهند کرد.

رضا اسماعیلی که تاکنون چهار عنوان کتاب در سه حوزه تحقیق و پژوهش‏، شعر و گردآوری آثار شاعران معاصر تألیف کرده است در گفتگو با خبرنگار اختصاصی مفدا‏‏، اظهار داشت:‌ آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با سبک‌های و قالب‌های مختلف شعری و ادبی و رقابت آنها در این جشنواره‏، یکی از دستاوردهای مهم جشنواره قرآن وعترت است و باید برگزاری این جشنواره‌ها طی سال‌های آینده تداوم داشته باشد تا علاقه‌مندان به مقوله شعر بتوانند آثار خود را به مخاطبان خود ارایه کنند و قطعاً جشنواره قرآن وعترت وزارت بهداشت، بهترین فرصت برای خلق و ارایه آثار دانشجویان علوم پزشکی در زمینه‌های مختلف ادبی، هنری و دینی است.

بیش از ۱۰۰  قطعه شعر در قالب های کلاسیک، نیمایی و سپید به دبیرخانه جشنواره رسیده شد

وی که سابقه داوری بخش شعر در جشنواره‌های مختلف قرآنی و همچنین مسؤولیت برگزاری جشنواره‌های قرآنی در وزارت بهداشت در قالب کارشناس و مدیر فرهنگی وزارت بهداشت را در کارنامه خود دارد، سطح کیفی آثار ارسالی دانشجویان در رشته شعر را مطلوب توصیف کرد و گفت: اشعاری که دانشجویان علوم پزشکی با موضوع قرآن و عترت و محور سلامت به دبیرخانه جشنواره  ارسال کرده‌اند‏، حدود ۱۰۰ اثر است که در قالب‌های کلاسیک‏‏، شعر نیمایی و سپید در دبیرخانه به ثبت رسیده است که در مجموع می‌توان گفت آثار قابل تأملی است.

اسماعیلی افزود: البته نباید از دانشجویان علوم پزشکی به دلیل مشغله درسی انتظار داشت که به صورت حرفه‌ای به شعر بپردازند. نباید توقع داشت که یک دانشجوی علوم پزشکی در شاخه‌های ادبی و هنری فعالیت عمیق و حرفه‌ای انجام دهد، اما در مجموع اشعار ارسال شده به لحاظ ساختار ادبی و هم به لحاظ مضمون و محتوا در سطح خوبی بوده است  و قطعا اگر سرمایه‌گذاری بیشتری برای گسترش فعالیت‌های ادبی دانشجویان علوم پزشکی صورت گیرد، در آینده شاهد باروری و بالندگی بیشتر آنها خواهیم بود.

ویژگی یک شعر خوب، بهره مندی از مؤلفه‌های زیباشناختی و ساختار ادبی است

وی در پاسخ به اینکه چه معیارها و ضوابطی برای انتخاب نفرات برتر در حوزه شعر در نظرگرفته شده است‏، گفت:   از شاخص‌ها‏ی یک شعر خوب، بهره‌مندی از مؤلفه‌های زیباشناختی و ساختار ادبی است. یعنی شاعر باید الفبای ادبی را در اثر خود رعایت کند و این الفبای ادبی همان وزن، قافیه و مولفه‌های ادبی و موسیقایی است. بهره‌مندی از ساختار منسجم ادبی و برخورداری از محتوا و مضمون فاخر  از جمله مسائلی است که یک شاعر باید در اثر خود به آن توجه کند.

این شاعر ایینی کشور ساختار درست قالب شعری از جمله وزن عروضی، قافیه و آهنگ، زبان شعر و  به کارگیری صورخیال، آرایه‌های ادبی و موسیقی کلمه و کلام، همچنین نوآوری و مضمون‌سازی، عاطفه و شگرد بروز هیجانات و احساسات مخاطب، و ماندگاری و پختگی در سیر شعر و از همه مهم‌تر تأثیرپذیری از قرآن و عترت و به کارگیری عناصر و نمادهای قرآنی در شعر را از جمله امتیازهای شاخص داوری در بخش شعر جشنواره قرآن و عترت عنوان کرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در بخش شعر سه اثر برگزیده بر اساس این شاخص‌ها پس از انجام داوری، مشخص و به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهند شد ضمن اینکه نفرات برتر در این بخش نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه اشعاری که ارزش ادبی بالایی داشته باشند و به لحاظ امتیاز بندی بر اساس شاخص‌ها، به حدنصاب رسیده و دارای مولفه‌های ادبی و زیباشناختی باشند به صو رت کتاب منتشر خواهد شد.

گنجاندن بخش‌های ادبی و هنری در جشنواره قرآن و عترت ایده خوبی از سوی وزارت بهداشت بود

وی در اهمیت برگزاری اینگونه جشنواره های قرآن وعترت گفت: گنجاندن بخش‌های مختلف ادبی و هنری در جشواره قرآن و عترت ایده‌ خوبی از سوی مسؤولان وزارت بهداشت بود؛ چرا که هنر و ادب از جمله شعر‏، داستان، فیلم‏، تذهیب و... محمل‌های هوبی برای ترویج معارف قرآنی هستند.

 اسماعیلی در اهمیت برگزاری جشنواره قرآن و عترت گفت: ما کشوری هستیم که شعر در آن پیشینه و قدمت ۱۲۰۰ ساله دارد و افتخار می‌کنیم شاعران بزرگی از جمله رودکی‏، حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی، عطار و نظامی از ایران زمین می‌باشند و این شاعران نه تنها در ایران  بلکه در جهان صاحب نام و آوازه‌اند و مردم جهان با اشعار این عزیزان مانوس هستند و قطعاً برگزاری این جشنواره و رقابت دانشجویان در عرصه‌های ادبی و هنری از جمله شعر می‌تواند سبب آشنایی آنها با سبک‌ها و قالب‌های مختلف شعر شود.

وی درخصوص ارتباط مستقیم شعر و ادب با قرآن گفت: شعر محمل خوبی برای بیان آموزه‌های دینی و قرآنی است. به عنوان مثال مثنوی معنوی مولانا را قرآن منظوم می‌گویند. به هرحال شاعران در ادوار مختلف سعی کردند در اشعار خود روایات و آیات دینی و قرانی را به بهترین نحو به صورت منظوم بیان کنند و مساتل اخلاقی و حکمت آموز آمیخته با قرآن در اشعار شاعران فارسی زبان ما به وفور به چشم می‌خورد .

این شاعر ایینی کشور در اوایل انقلاب بیشتر در قالب‌های نیمایی و شعر سپید شعر می‌سرود اما بعد از انقلاب اسلامی در قالب غزل که از قالب‌های مورد علاقه‌ وی می‌باشد، اشعار خود را به رشته تحریر در آورد به طوری که اکثر آثار این شاعر و پژوهشگر در قالب غزل سروده شده است. البته اسماعیلی در سال‌های اخیر از قالب رباعی نیز برای بیان مضامین قرآنی و دینی استفادهکرده است که با استقبال زیادی مواجه شده است.

وی بیشتر به سبک غزل نیمایی اشعار خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارایه کرد. غزلی که بعد از انقلاب در بین شاعران بیشتر رایج شد.


منبع : معاونت دانشجویی و فرهنگی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.