پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۱۶۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۹۵۸ مورد

چهارشنبه ١٩ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٢:٢٧ ب.ظ   ( بازدید : 868 نفر )

بوی بد دهان بوی دمی که توسط بو کردن شخص دیگر درک می شود می تواند ناخوشایند و گاهی آزاردهنده باشد و موجب آشفتن فرد مقابل شود. تنفس بد بو معمولا مترادف بوی بد دهان است.تنفس بد بو تنها در نتیجه بوی بد دهان نمی باشد معنی دقیق و صریح آن در رابطه با عوامل کلینیکی دیگر مشخص می شود.بوی بد دهان را نباید با بوی بدی که به طور لحظه ای و در نتیجه خوردن بعضی غذاها و یا بوی تنباکو یا سیر از دهان خارج می شود اشتباه گرفت اگرچه این عوامل می توانند باعث مشکلات اجتماعی برای فرد شوند اما مشکل و یا اختلال درسلامتی فرد محسوب نمی شود به طور مشابه میتوان به بوی بد دهان در صبح زود اشاره کرد که بیشتر مردم وقتی از خواب بر می خیزند آن را تجربه کرده اند،این بو به خاطرکم شدن جریان بزاق دهان و افزایش بوی گندیدگی (در اثر باکتری ها)به وجود می آید که خیلی سریع با تمیز کردن دهان وخوردن صبحانه از بین می رود.
بوی بد دائمی دهان موجب استفاده زیاد از قرص های خوشبو کننده دهان،نعنا،دهانشویه و اسپری های گوناگون شده است.
علل بوی بد دهان: در بین علت های ایجاد بوی بد دهان معمولا علت پاتو فیزیولوژیکبر دیگر علت ها غلبه دارد. در بافتهای لیز شده،باکتری ها بر اسیدهای آمینه اثر کرده و آنها را فاسد می کنند و به صورت ترشیجات پنیری باعث کریپت حلق می شوند. همچنین اسیدهای چرب ناپایدارکه به وجود می آیند همگی بوی نامطبوعی دارند البته علل هورمونال،گوارشی وکلیوی یا بیماریهای متابولیک علت های دیگری هستند که مولکولهای بوی بد دهان در آنها با مکانیسمهای متفاوتی تولید می شوند.
برخی از مواردی که باعث بوی بد دهان میشود:
علل دندانی
پوسیدگی ها باعث به وجود آمدن حفرات درسطح دندان می شود،عواملی از قبیل جراحی های ناشی از خارج کردن دندان، گیر غذایی داخل دندانی، دندان های مصنوعی که در طول شب باقی مانده و یا به طور منظم تمیز نشود و نامرتب بودن دندان ها باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.در نامرتب بودن دندان ها به دلیل ایجاد گیر غذایی و باقی ماندن آن در بین دندان ها باعث ایجاد بوی دهان می شود. التهاب لثه ها نشانه تجمع پلاک باکتریایی دراین قسمت می باشد که در بیش از ۹% از جمعیت دیده میشود،پلاک شامل ترکیبی از تجمعات باکتریایی است که به ترکیبات پروتئینی و قندی اتصال می یابند،پلاک ماده ای نرم و چسبناک و زرد مایل به سفید است که روی سطح سخت حفره دهان مانند دندان،ایمپنت و پروتز …تجمع می یابد. باکتری های غیر هوازی وگرم منفی که سطح زبان را پوشانده و در بزاق و پلاک یافت می شوند ارگانیسم های اصلی در ایجاد بوی بد دهان می باشند از دیگر عوامل که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود اختلالات گوارشی می باشد، همچنین عفونت ناشی از هلیکو باکتر پیلوری بیشتر اوقات با بوی بد تنفس همراه است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک،نخ دندان و دهانشویه) باعث ایجاد بوی ناخوشایند می شود.

تغذیه
در دهان مناطقی وجود دارد که ذرات غذایی در آن قرار می گیرند و تحت واکنش میکروب ها قرار می گیرد و بوی بد را ایجاد می کند از جمله این مناطق،سطح دندان ها،مناطق بین دندانی و شیارهای بین لثه وسطح زبان را می توان نام برد، غذاهای حاوی پروتئین زیاد نیز باعث ایجاد بو می شوند . مواد غذایی خشک و سخت مثل چیبپس، شکلات و…در ناهمواری های دهان و دندان گیر می کند و در صورتی که با مسواک و وسایل بهداشتی تمیز نشود باعث افزایش تکثیر میکروب ها و بوی بد دهان و فعالیت پوسیدگی زایی میشود. سایر بیماریها ۱۰% از موارد بوی بد دهان مربوط به خارج دهانی می شود از جمله این موارد میتوان به بیماریهایی از قبیل سرطان،مشکلات گوارشی، اختلالات کبدی و کلیوی، دیابت اشاره کرد.همچنین برخی از داروها مثل آنتی بیوتیک ها می توانند بوی بد را ایجاد میکنند. سطح زبان دارای پرزهای چشایی است که بین این پرزها شیار و فضایی وجود دارد که محل مناسب برای تجمع مواد غذایی و تکثیر و رشد باکتریها میباشد باشد که مشکل بوی بد دهان با تمییز کردن سطح زبان در این بیماران برطرف میشود.

سیگار
سیگار باعث ایجاد خشکی دهان و همچنین مستعد کردن محیط برای ایجاد بیماری های لثه و بوی دهان می شود.
بزاق دهان شامل ترکیبات با ارزشی است که دهان را تمیز نگه می دارد و باعث خنثی شدن باکتری های پوسیدگی زا و به پیشگیری از پوسیدگی کمک می کند بنابراین یکی از دلایل بوی بد دهان می تواند کاهش بزاق دهان باشد. کم آبی بدن به هر دلیل، و یا مصرف طولانی مدت برخی داروها می تواند از دلایل کاهش بزاق دهان باش


منبع : کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.