پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٣١ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۰۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۷۳۰ مورد

چهارشنبه ١٩ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٢:٢٩ ب.ظ   ( بازدید : 841 نفر )

تنباکو خطرناک ترین و مهمترین عامل ایجاد سرطان دهان است با وجودی که اکثر مردم از خطرات سیگار بر روی بدن خود آگاهند اما باز هم به آن گرایش دارند. اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات، علاوه بر داشتن مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی و…. از لحاظ بهداشت دهان و دندان قابل بررسی است.
متاسفانه اثرات دخانیات بر دندان و بافت دهان به قدری زیاد است که می توان افراد معتاد را از روی وضعیت بافت دهان شناسایی کرد. مواد مخدر و گازهای حاصل از سوختن آنها زمینه تسریع روند تخریب و پوسیدگی دندان ها را فراهم می کند. سیگار و مواد مخدر شرایط را برای چسبندگی بیشتر خرده های مواد غذایی و میکروب های مولد پوسیدگی به سطح دندان ها و بافتهای نگهدارنده دندان ایجاد می کند. افراد معتاد معمولا به اصول بهداشت دهان و دندان خود توجهی نمی کنند در حالی که پاک کردن و حذف مواد چسبنده بوسیله مسواک و خمیر دندان در این افراد مشکل تر است.

عوارض دخانیات :
■ دخانیات و زرد شدن دندانها
■ دخانیات و آسیب به لثه
■ دود ناشی از سیگار و قلیان و پیپ به غشای ظریف دهان و لثه آسیب می رساند و منجر به تورم و التهاب لثه و خرابی و زرد شدن و پوسیدگی دندان ها، لقی دندان، بوی بد و خشکی دهان و در شرایط حاد منجر به سرطان دهان می شود. استعمال سیگار به جوانه های چشایی آسیب می رساند و شخص مزه غذاها و میوه ها و نوشابه ها را بخوبی متوجه نمی شود. تشکیل رنگدانه در اثر نیکوتین موجود در سیگار بر روی دندان ها که نهایتاً منجر به زرد شدن دندان ها می شود. استعمال دخانیات موجب بروز عامل بیماری های لثه از قبیل جرم و پلاک میکروبی می شود. مصرف سیگار باعث کاهش اکسیژن در جریان خون افراد سیگاری شده و در نهایت عفونتهای لثه دیرتر از افراد غیر سیگاری بهبود می یابد. قرار دادن ایمپلنت در دهان افراد سیگاری از درصد موفقیت کمتری نسبت به افراد غیر سیگاری برخوردار است


منبع : کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.