پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۲۷۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۲۲۵ مورد

چهارشنبه ١٩ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٣:٠ ب.ظ   ( بازدید : 814 نفر )

قند پنهان شده در غذایتان را پیدا کنید

براي داشتن دندان‌هايي سالم، قند پنهان‌شده در غذاهايتان راپيدا کنيد. پوسيدگي‌ها بر اثر حمله اسيدها ايجاد مي‌شوند آب نبات، بيسکوييت، موز، ميوه‌هاي خشک و… نمونه‌هايي از خوراکي‌هاي حاوي قندهستند. باکتري‌هاي موجود در دهان، به اسيد تبديل مي‌شوند و اين اسيدها به ميناي دندان حمله مي‌کنند، اين فرآيندي است که در انتها به ايجاد پوسيدگي ختم مي‌شود. احتمال بروز پوسيدگي به تعداد دفعات و زماني که طي آن مواد خوراکي شيرين خورده مي‌شوند و همچنين ميزان موادي که به دندان ها مي‌چسبند، بستگي دارد. هر چه اسيدها زمان بيشتري براي فعاليت داشته باشند، بزاق کمتري براي ترميم ميناي دندان وجود خواهد داشت. راه حل در محدودکردن استفاده از مواد قندي، مسواک زدن و استفاده هر روزه از نخ دندان است.
برنج و نان به بروز پوسيدگي کمک مي‌کنند همه تقصيرها بر عهده آب‌نبات‌ها و شيريني‌ها نيست. برنج،ماکاروني و نان نيز حاوي مقدار بسيار زيادي قند هستند. ضمناً بايد به نوشيدني‌هاي شيرين مانند نوشابه‌ها و ليمونادها، و همچنين چاي يا قهوه شيرين بدبين باشيد. علاوه بر اين، توصيه مي‌شود که به هيچ وجه در طول روز يک بطري نوشابه را جرعه جرعه ننوشيد. در رابطه با غذاها هم بهتر است دندانهايتان با اسيدهاتماس مستقيم نداشته باشد.
جايگزين‌هايي براي مواد قندي

يک رژيم غذايي مناسب براي سلامت دندان‌ها چيست؟ چنين رژيمي بايد براي مثال حاوي پنير، گوشت مرغ يا ديگر انواع گوشت ها، گردو، ماست و… باشد. اين خوراکي‌ها باعث محفاظت از ميناي دندان مي‌شوند و کلسيم و فسفر مورد نياز براي محکم سازي مينا راتأمين مي‌کنند ميوه‌هاي سفت‌تر مثل سيب و گلابي نيز توصيه مي‌شوند. ‌ها هم قابل توجه‌اند؛ زيرا حاوي مقدار زيادي آب هستند. شايد بتوان گفت که آنها قندها را مي‌شويند. ضمناً باعث تحريک براي ترشح بزاق هم مي‌شوند، ترشح بزاق تکه‌هاي باقي‌مانده مواد غذايي و رسوبهاي خوراکي‌ها را از بين دندان‌ها مي‌زدايد و نوعي سد دفاعي دربرابر اسيدها مي‌سازد.
شيرين کننده ها و آدامس

شيرين‌کننده‌ها، جايگزين‌هاي خوبي براي قندهاي معمولي هستند. به نظر مي‌رسد همان شيريني قندها را دارند اما به شکلي ديگر هضم و جذب مي‌شوند. آنها مورد استفاده باکتري‌هاي دهاني براي ساخت اسيدهاي مضر و شوم قرار نمي‌گيرند. به برچسب‌هايي که روي آنها نوشته شده “بدون شکر افزوده”، اعتماد نکنيد. آنها لزوماً به اين معني نيستند که آن خوراکي قند ندارد، فقط منظورشان اين است که حين آماده‌سازي،قندي به آنها اضافه نشده است؛ بنابراين احتياط کنيد؛ زيرا شيرين‌کننده هاي طبيعي مانند ساکاروز نيز به اندازه آب نبات و نوشابه براي دندان‌ها مضرند.
و در انتها، خوب است نکاتي درباره آدامس بگوييم. با اين که در نگاه اول شايد آدامس براي دندان‌ها مضر به نظر برسد، اما بايد بدانيد که درواقعيت چنين نيست. بر عکس، آدامس بدون قند، تأثير مثبتي بر سلامت دندان‌ها دارد؛ اين آدامس‌ها کمک مي‌کنند که تکه‌هاي باقي‌مانده از مواد خوراکي از دندان‌ها جداشوند، علاوه بر اين عاملي براي تحريک توليد بزاق هم هستند.


منبع : کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.