پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۱۷۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۹۶۱ مورد

شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٥ ساعت ١١:٥٦ ق.ظ   ( بازدید : 746 نفر )

بیماری های لثه فقط و فقط به یک دلیل ایجاد می شوند، التهاب و عفونت ناشی از باکتری های موجود در جرم و پلاک غذایی تجمع یافته بر روی طوق دندان ها لثه ها را بیمار می کند و به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و استخوان دربرگیرنده ی دندان می شود.

 

هدف از درمان لثه از بین بردن پلاک غذایی و جرم های چسبیده بر روی مینا و ریشه ی دندان است. در اثر سم و التهاب ناشی از باکتری ها اتصال طبیعی لثه به دندان از بین می رود و لثه از دندان و استخوان جدا شده و یک پاکت عمیق دور تا دور دندان تشکیل می شود که محل بسیار مناسب تری برای تجمع باکتری ها و پلاک غذایی و ایجاد جرم بر روی ریشه ی دندان است که عواقب بسیار بدتری دارد.

 

 

در درمان سنتی لثه، ابتدا جرم و پلاک از روی دندان و ریشه پاک می شود و سپس با استفاده از دهانشویه ها و گاه با کمک درمان با داروهای آنتی بیوتیک باکتری های ایجاد کننده ی التهاب و عفونت از میان برداشته می شوند.

 

 

 

 

 

اما گاه با این درمان های ساده و غیر تهاجمی نتیجه ی رضایت بخش حاصل نمی شود و به جراحی لثه نیاز خواهد بود. این جراحی هرچند که نجات بخش دندان ها و بافت  های اطراف آن است و درصورتی که به انجام نرسد بیمار دندان هایش را از دست خواهد داد، اما تاحدودی دردناک و ناخوشایند است و درد و ناراحتی هایی را در دوران نقاهت در بر خواهد داشت. جراحی با خونریزی همراه است و بافت زیادی از لثه برداشته می شود و دندان ها دراز به نظر رسیده و ظاهر ناخوشایندی پیدا میکنند.

 

 

 

هدف از این جراحی کنار زدن بافت لثه و دسترسی به بافت عفونی استخوان و ریشه است. در این جراحی بافت های عفونی از سطح ریشه و استخوان برداشته شده و مجدداً لثه در محل خود بخیه زده می شود. اما در این میان کمی از ارتفاع لثه کوتاه می شود و زیبایی خود را از دست می دهد.

 

 

اما لیزر چگونه می تواند به درمان لثه کمک کند؟ اصولاً علت اصلی ایجاد بیماری لثه باکتری ها هستند و اگر وسیله ای باشد که بتواند باکتری ها را از میان بردارد و لثه را استریل کند بیماری درمان خواهد شد. لیزر قبل و بعد از برداشت جرم و تمیز کردن دندان  ها توسط یک فیبر نوری بسیار نازک بر روی لثه  ها و داخل شیار لثه ای تابانده می شود و باکتری های بسیار مقاوم را از بین می برد که در درمان عادی فقط با درمان های طولانی مدت توسط آنتی بیوتیک ها امکان پذیر است.

 

 

 

 

این عمل بدون کوچکترین خونریزی انجام می پذیرد و درمان لثه پس از انجام این عمل بسیار سریع و بدون درد و التهاب است. به هیچ گونه برش و بخیه احتیاجی نیست چرا که فیبر نوری بسیار ظریف به همه جا در زیر لثه دسترسی دارد و همچنین تحلیل و کاهش ارتفاع لثه پس از جراحی بسیار اندک است.

 


منبع : واحد بهداشتی دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.