پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۴۹۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۸۲۳۶ مورد


سال 1396 از 7613 نوزاد مورد غربالگری کم کاری تیروئید در شهرستان بجنورد ، 16 مورد مبتلا تشخیص داده شد که هم اکنون تحت درمان هستند.

به گزارش وب دا مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت بجنورد با اعلام این خبر و با اشاره به این که هر ساله 10-4 خرداد ماه به نام هفته تیروئید نامگذاری شده است ،گفت :با توجه به اینکه یکی از علل مهم عقب ماندگی ذهنی در نوزادان ،کم کاری تیروئید است غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از سال 1384 تاکنون در کشور به عنوان یک برنامه ملی در سیستم شبکه ادغام شده است و دانشگاه های علوم پزشکی این برنامه را اجرا می نمایند.

"قاسم آزمون" تصریح کرد:این هفته به منظور افزایش سطح آگاهی مردم و آشنایی آن ها با عوارض ، راه های پیشگیری و نحوه درمان بیماری های تیروئیدی نامگذاری شده است.

وی افزود :ارائه آموزش های لازم و اطلاع رسانی به پرسنل  گروه پزشکی  و عموم مردم  و بیماران  از اهداف این هفته است و در همین راستا کارگاه های آموزشی و برنامه های متعددی در مراکز جامع خدمات سلامت و خانه ها بهداشت برگزار می شود.

وی اظهار داشت: اهداف آموزشی به تمامی مراکز جامع خدمات سلامت شهرستان اعلام شده است و همگی در این هفته برنامه های متعددی ویژه گروه های هدف برگزار می نمایند .

وی به برگزاری کارگاه آموزشی ویژه گروه بهداشت خانواده و بیماری ها و برنامه های آموزشی خصوصا برای مادران باردار در 3 ماهه دوم بارداری اشاره کرد و افزود: عمده برنامه های مرکز بهداشت دراین حوزه در بحث کم کاری تیروئید نوزادان  و انجام نمونه گیری خون و آزمایش در 3 تا 5 روزگی تولد از پاشنه پای نوزادان است.

"آزمون" اظهار داشت: استاندارد کشوری کم کاری تیروئید دو و نیم در هزار تولد زنده است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.