پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۶۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۱۶۷۱ مورد

سه شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٧ ساعت ٩:٣٦ ق.ظ   ( بازدید : 429 نفر )

در صورت بالا بودن میزان دی‌اکسید کربن در هوا، ممکن است با فعالیت بدنی شدید و افزایش تعداد و عمق تنفس، زمینه ورود هر چه بیشتر این گاز به ریه‌و عوارض ناشی از آن افزایش یابد.

به گزارش وب دا مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بجنورد ضمن تأکید بر اینکه باید در زمان‌هایی که هوا کمتر آلودگی دارد به ورزش پرداخته شود اظهار داشت: خیابان‌ها و مکان‌های شلوغ و پرترافیک را برای ورزش انتخاب نکنید زیرا میزان آلودگی هوا در فاصله 15 متری خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ به بالاترین حد خود می‌رسد پس بهتر است در این مکان‌ها ورزش نکنید.

"فضل‌الله پسندیده" برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های هوازی در هوای آزاد که بیماری دارند توصیه کرد: اگر بیماری و شرایط خاصی دارید، حتماً قبل از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، با پزشک خود مشورت کنید.

به گفته وی تمامی ورزش‌ها زمانی که هوا آلوده است، باید در فضای بسته مانند سالن‌های ورزشی یا منزل انجام شود و در این فضاها حتماً دستگاه‌های تصفیه هوا وجود داشته باشد. این دستگاه‌ها با مکشی که انجام می‌دهند، هوای آلوده را خارج می‌کنند و در چنین شرایطی بسیار مناسب هستند.

"پسندیده" افزود: افزایش غلظت مونواکسید کربن به‌ویژه در مناطق پرتردد بسیار آسیب‌زا بوده و به علت تمایل فراوان این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، میزان اکسیژن موردنیاز بافت‌ها کاهش‌یافته و درنتیجه ممکن است به عوارضی نظیر سردرد و سرگیجه و در موارد شدیدتر افزایش ضربان قلب دچار شود.

به گفته وی باید در مواقعی که آلودگی هوا در بیشترین حد است، از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنید زیرا در صورت بالا بودن میزان دی‌اکسید کربن در هوا، ممکن است با فعالیت بدنی شدید و افزایش تعداد و عمق تنفس، زمینه ورود هر چه بیشتر این گاز به ریه‌ها و درنهایت مسمومیت ناشی از آن افزایش یابد.

پزشک متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه نیز بابیان اینکه در هوای آلوده هر چه حجم هوای ریوی ورزشکاران بالاتر باشد، بیشتر تحت تأثیر آلاینده‌ها قرار خواهند گرفت تصریح داشت: ازآنجاکه در هنگام ورزش شدید، تنفس بیشتر از طریق دهان انجام می‌گیرد، درنتیجه موانع طبیعی موجود در بینی برای فیلتر کردن ذرات بزرگ‌تر مورداستفاده قرار نخواهد گرفت.

دکتر"جعفریان" اظهار داشت: تنفس هوایی که حاوی مقادیر کمتر از 1 ppm گاز دی‌اکسید گوگرد باشد، در مدت 10 دقیقه موجب افزایش ضربان قلب و سرعت حرکات تنفسی می‌شود و بر این اساس فعالیت بدنی در چنین هوایی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

وی یکی دیگر از آلاینده‌ها را سرب عنوان کرد که به‌سرعت می‌تواند وارد جریان خون شود و اظهار داشت: وجود سرب در خون سبب شکسته شدن گلبول‌های قرمز و کاهش عمر طبیعی آن‌ها می‌شود، درنتیجه تعداد گلبول‌های قرمز خون کم شده و به کم‌خونی منجر می‌شود.

پزشک اپیدمیولوژی دانشگاه گفت: توجه به این مسئله برای سالمندان و کودکان ضروری است و این دسته از افراد به میزان بیشتری در معرض خطر سرب هستند از این‌رو ورزش و فعالیت بدنی در هوای آلوده به‌هیچ‌عنوان برای سالمندان و کودکان توصیه نمی‌شود ضمن اینکه کودکان به دلیل حساس بودن مخاط بینی، حنجره، نای و روده، بیشتر در معرض آسیب هستند.

وی هشدار داد: انجام ورزش‌های هوازی و کششی برای تقویت قفسه سینه در باشگاه‌ها، منازل و پارکینگ ساختمان‌ها به شرطی باید انجام شود که دستگاه تصفیه هوا نصب باشد نه اینکه فقط یک پنکه هوا را بچرخاند، چراکه آلودگی هوا در خانه و ادارات نیز نفوذ می‌کند.

بر پایه این گزارش سید اصغر مطهری مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس اعلام کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی طی سال 96 در استان 75 روز پاک، 265 روز سالم و 25 روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت‌شده است که میزان روزهای پاک در سال 95 به میزان 98 روز بوده است.

به گفته وی شاخص هوای پاک‌بین صفرتا 50 تعریف می‌شود و شاخص بین 51 تا 100 مربوط به هوای سالم، شاخص 101 تا 150 هوای ناسالم را برای گروه‌های حساس مانند کودکان، زنان باردار، کسانی نارسایی قلبی دارند و سالمندان هشدار می دهد و شاخص هوای بیش از 150 ؛هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها و در واقع وضعیت خطرناک را اعلام می نماید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.