پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۹۷۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۷۴۸۱ مورد

چهارشنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٧ ساعت ٨:٤٣ ق.ظ   ( بازدید : 446 نفر )

از انجام رادیوگرافی در دوران بارداری به دلیل عوارض نامطلوب ناشی از آن بر روی جنین باید تا حد امکان خودداری شود .

به گزارش پایگاه خبری وب دا، عضو هیئت علمی دانشگاه و پزشک متخصص رادیولوژی گفت : رادیوگرافی يكي از روش های تشخیصی است که در بسیاری از موارد برای تشخیص بیماری ها ضروری می باشد.

دکتر «مریم توکلی» تاکید کرد : باید از انجام رادیوگرافی در دوران بارداری به دلیل عوارض نامطلوب ناشی از آن بر روی جنین تا حد امکان خودداری شود مگر این که ریسک انجام ندادن آن بسیار بیشتر از رادیاسیون باشد و انجام ندادن باعث آسیب به مادر شود.

وی تصریح کرد : عوارض ناشی از آن به 2 عامل اصلی سن بارداری در هنگام انجام رادیوگرافی و میزان شدت اشعه دریافتی و نوع روش مورد استفاده وابسته است.

وی با بیان این که بیشترین میزان آسیب به جنین ناشی از رادیاسیون، در هفته های نخست بارداری رخ می دهد، اظهار داشت : در هفته های نخست بارداری به دلیل آن که سلول ها به سرعت تکثیر می یابند و به ارگان ها تبدیل می شوند، آسیب پذیرتر هستند.

وی توضیح داد : اگر رادیاسیون و یا هر عاملی سبب تغییر در این سلول ها شود، احتمال عوارض هنگام تولد و یا بیماری های بعدی مثل لوسمی را فراهم می آورد.

این پزشک متخصص رادیولوژی تصریح کرد :  قبل از تشخیص بارداری ممکن است برخی افراد اشعه کمی دریافت کنند که این امر نگران کننده نیست زیرا احتمال آسیب به جنین بسیار پائین است و قرار گرفتن در معرض اشعه، اندیکاسیونی برای سقط درمانی ندارد.

دکتر « توکلی» افزود : در برخی موارد نيز ممکن است طی شرایطی، فرد دوزهای بالای اشعه دریافت كند و یا به تعداد دفعات زیاد از یک روش با میزان اشعه کم در مدت زمان کوتاه استفاده نماید.

وی در ادامه تاکید کرد : قرار گرفتن در معرض اشعه به تنهایی اندیکاسیونی برای سقط ندارد اما در اين شرایط باید میزان اشعه دریافتی محاسبه شود و بر اساس آن تصمیم نهایی اتخاذ گردد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.