پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۵۶۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۵۰۷۷ مورد

یكشنبه ٣ تیر ١٣٩٧ ساعت ٩:٥٤ ق.ظ   ( بازدید : 454 نفر )

با انجام آزمایشات غربالگری کلیه مزدوجین در بدو ازدواج بیماری تالاسمی در استان کنترل و کاهش یافته است.

به گزارش « وب دا » کارشناس مسئول گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه  سال گذشته برای کلیه مزدوجین در بدو ازدواج ( نزدیک به 7 هزار نفر) آزمایشات غربالگری تالاسمی انجام شد ، بیان کرد : از سال 75 غربالگری تالاسمی برای کلیه زوجین در بدو ازدواج انجام می شود و از سال 85آزمایشات تخصصی تر شده و این غربالگری تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی را کاهش داده است.

« فیض الله برزگر » با بیان اینکه تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره های پروتئینی هموگلوبین به وجود می آید ، تصریح کرد : به منظور جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ،افرادی که قصد ازدواج دارند باید آزمایشات اولیه خونی را انجام دهند .

وی در ادامه افزود : علاوه بر انجام آزمایشات اولیه ، در صورتی که دو شخص مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر ازدواج کردند ، قبل از حاملگی  آزمایشات ژنتیکی تخصصی و در صورت بروز حاملگی نیز  از هفته 10 تا 12 بارداری آزمایشات تخصصی جنین شناسی را باید انجام دهند .

وی یادآور شد : در حال حاضر 35 بیمار مبتلا به تالاسمی در استان شناسایی شده اند که تمام خدمات دارویی و تزریقی این بیماران به صورت رایگان در مراکز دولتی ارائه می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.