پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۳۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۵۸۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۵۰۹۲ مورد

شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧ ساعت ١١:٥١ ق.ظ   ( بازدید : 1386 نفر )

برنامه کشوری ایران اکو برای پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ، آموزش و پرورش ، بهزیستی ، شهرداری و سایر بخش های مرتبط در حال اجراست.

به گزارش « وب دا » مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه در این خصوص بیان کرد : کنترل و مراقبت از وزن در سنین پایین باعث کاهش پیامدها و بیماری های ناشی از چاقی و اضافه وزن در سنین بالا می شود و به همین منظور وزارت بهداشت اقدام به اجرای طرح ایران اکو نموده است.
« نسرین علیزاده » تصریح کرد : براساس مطالعه انجام شده اضافه وزن و چاقی در نوجوانان 14 تا 20 ساله حدود 24 درصد در دختران و 16 درصد در پسران است و درکودکان 6 ساله نیزحدود 20 درصد اضافه وزن و چاقی موجود دارد.
 وی افزود : پیامد این اضافه وزن ، ادامه چاقی در بزرگسالی و متعاقب آن بیماری های دیابت ، قلبی و عروقی و انواع سرطان است.
این مسئول یادآورشد : این طرح در شبکه‌های بهداشتی درمانی در قالب طرح تحول ارزیابی الگوی غذایی جمعیت تحت پوشش پایگاه سلامت توسط مراقبین سلامت با هدف اصلاح الگوی غذایی و کاهش ریسک فاکتورهای تغذیه‌ای که منجر به چاقی و بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند، اجرا می‌شود.
وی افزود : افزایش دسترسی به محصولات غذایی سلامت محور، برچسب گذاری تغذیه ای فراورده های خوراکی ، کنترل تبلیغات مواد غذایی ناسالم، فراهم کردن شرایط فعالیت بدنی و ورزش در جامعه ، مدارس و مهدهای کودک ، برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل بهداشتی ، مربیان مهد کودک و معلمین و آموزش والدین از جمله مداخلات جامع محور این طرح است.
به گفته وی شعار برنامه ایران اکو  2،5،1،0 است که (2) به معنی طول مدت تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای بیشتر از دوساعت نباشد، (5) به معنی مصرف پنج واحد میوه و سبزیجات به منظور تامین ویتامین ها و مواد مغذی ، (1) به معنی روزانه یک ساعت ورزش و فعالیت فیزیکی و(0) به معنی مصرف نوشیدنی های شیرین و گازدار را به صفر برسانید ،  می باشد .


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.