پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۸۹۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۴۴۰۰ مورد

سه شنبه ٩ بهمن ١٣٩٧ ساعت ٩:٨ ق.ظ   ( بازدید : 380 نفر )

مصرف دخانیات مهم ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در افراد است .

به گزارش "وب دا " معاون بهداشتی دانشگاه با بیان این مطلب گفت : دود تنباکو و سیگار بیش از 4000 ماده شیمیایی دارد که بیش از 40 نوع از آن ها مواد محرک یا سمی و سرطان زا هستند . 
دکتر " سید احمدهاشمی " تصریح کرد : بزرگسالان سیگاری به طور متوسط بیش از 13 سال از زندگی خود را به دلیل مصرف سیگار از دست می دهند و تقریبأ 50% افراد سیگاری از بیماری های مرتبط با تنباکو می میرند .
وی افزود : مصرف دخانیات همچنین منجر به افزایش خطر بسیاری از بیماری ها نظیر بیماریهای قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان ، دیابت ، مشکلات و عفونت های تنفسی، اختلالات عروقی و زخم های معده می شود .  
این مسئول با اشاره به اینکه مصرف سیگار می تواند در زنان منجر به نازایی و ایجاد مشکلات حین حاملگی شود، تاکید کرد : زنانی که سیگار می کشند بیشتر دچار نازایی ، حاملگی خارج رحمی ، سقط خودبخودی و زایمان جنین مرده می شوند .  
وی افزود : مصرف دخانیات سبب افزایش خطر بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های سر و گردن ، سرطان ریه، سرطان های گوارشی مانند معده و مری، لوزالمعده و روده، سرطان های ادراری مانند مثانه  و کلیه، سرطان گردن رحم و سرطان خون در بدن می شود. 
دکتر " هاشمی" با تاکید بر این که از هر 10 فرد مبتلا به سرطان ریه 9 نفر مصرف کننده دخانیات بوده اند،تصریح کرد : سیگار را ترک کنید ولی قلیان را جایگزین آن نکنید زیرا هر وعده قلیان معادل 100-50 نخ سیگار است ضمن این که  تنباکوهای میوه ای علاوه بر 400 نوع سم، مواد مضرتری نیز دارند که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می شوند و می توانند باعث آلرژی ، آسم و حساسیت شوند.  
این مسئول خاطرنشان کرد : تحقیقات نشان داده افرادی که قلیان می کشند بیشتر از سیگاری ها مستعد اعتیاد به مواد مخدر و حشیش می شوند.  
 وی با اشاره به اینکه مصرف قلیان مشترک باعث انتقال عفونت هایی از قبیل سل، ویروس تبخال، میکروب هلیکوباکتر پیلوری (عامل زخم معده) ،هپاتیت و ویروس های عامل عفونت تنفسی و سرماخوردگی و بیماری های روده ای و ... می شود ، تصریح کرد : کشیدن قلیان همچنین می تواند باعث افسردگی، رنگ پریدگی،سردرد ، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی های قلبی عروقی و زمینه سازی ابتلا به انواع سرطان ها گردد  .  
به گفته وی اگزمای دست ، مشکلات دندانی و تحلیل استخوانی فک و صورت از دیگر عوارض مصرف قلیان است  .


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.