پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۷۳۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۳۲۴۴ مورد

چهارشنبه ٢٥ اردیبهشت ١٣٩٨ ساعت ١٣:٣٤ ب.ظ   ( بازدید : 369 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دلیل اصلی سر دردهای مرتبط با روزه داری، افت قند خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی از جمله کافئین و نیکوتین است که وابستگی ایجاد می کند.

به گزارش وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: سردردهای میگرنی نیز در دوران روزه داری تشدید می شوند زیرا مواردی مانند سر دردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی باعث افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر تشدیدی بر میگرن دارد.
وی خاطرنشان کرد: این افراد می توانند با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصری در مصرف دارو، روزه بگیرند.
این کارشناس به جهت کاهش سر دردهای ناشی از روزه داری توصیه کرد: روزه داران در فاصله افطار تا سحر باید آب و مایعات کافی بنوشند که در این زمینه مصرف سبزیجات و میوه در وعده سحری نیز مهم است.
علیزاده ادامه داد: قرار نگرفتن در گرما و نور مستقیم خورشید، انجام ندادن فعالیت های ورزشی شدید در معرض نور خورشید، ترک سیگار قبل از ماه مبارک و یا به حداقل رساندن مصرف آن، کم کردن مصرف قهوه و چای پر رنگ و گاهی استفاده از قرص مسکن در وعده سحری برای کاهش سر درد توصیه می شود.
وی با اشاره به وضعیت بیماران کلیوی و روزه داری این بیماران در ماه مبارک، اظهار کرد: نقش مهم کلیه ها در بدن، تصفیه خون و دفع مواد زائد است که در صورت عدم مصرف کافی آب و مایعات، کلیه ها نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.
وی گفت: در ماه مبارک و فصل گرما، فرصت کافی برای تامین مایعات بدن وجود ندارد لذا روزه داران مبتلا به اختلالات کلیه باید برنامه منسجم برای مصرف مایعات و آب کافی در ماه رمضان داشته باشند تا کلیه به راحتی عمل نماید.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه اضافه کرد: کنترل نمک دریافتی در این ایام ضروری است و افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند، برای روزه داری باید با پزشک خود مشورت کنند.
علیزاده تصریح کرد: به بیماران دیالیزی روزه گرفتن توصیه نمی شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.