پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۷۸۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۸۸۰۸ مورد

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد:

ضرورت تزریق واکسن هاری برای تمامی سگ های دارای صاحب
شنبه ١٨ خرداد ١٣٩٨ ساعت ٩:١٣ ق.ظ   ( بازدید : 523 نفر )

به منظور جلوگیری از عواقب جبران ناپذیر حیوان گزیدگی، صاحبان سگ های قلاده دار برای دریافت واکسن هاری به مراکز بهداشت شهرستان ها مراجعه کنند .

هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود و از طریق بزاق دهان حیوان بیمار در اثر گازگرفتگی و زخم به انسان منتقل می شود و ویروس این بیماری از ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی حرکت و شروع به تکثیر می‌کند و این ویروس در صورت عدم واکسیناسیون کشنده است.

به گزارش وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دامداری جزو مشاغل اصلی در مناطق روستایی استان است و به نسبت جمعیت دامداران و وجود سگ های گله ؛ آمار حیوان گزیدگی نیز افزایش می یابد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی به منظور کنترل و جلوگیری از بیماری هاری در انسان، هر فرد دچار حیوان گزیدگی را چه حیوان دچار بیماری هاری باشد و یا اینکه مبتلا به آن بیماری نباشد، مورد واکسیناسیون قرار می دهد.

دکتر سید احمد هاشمی افزود: این امر موجب شده تا میزان خرید و استفاده از واکسن هاری در خراسان شمالی بالا باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه میزان جمعیت دامی در این استان بالاست و به دنبال آن جمعیت سگ های گله نیز زیاد است، تصریح کرد: تمامی سگ های صاحب دار باید دارای قلاده باشند و واکسن دریافت کرده باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می شود که بسیاری از سگ های صاحب دار در روستاها که متعلق به دامداران نیز هستند واکسن هاری را دریافت نکرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: سگ‌های صاحب‌دار واکسن زده نیز نباید آزادانه در شهر یا روستا رها باشند زیرا احتمال حمله به افراد از سوی آن‌ها نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه راه اصلی سرایت بیماری هاری گزش توسط حیوان بیمار است، تاکید کرد : فردی که توسط حیوان مشکوک به هاری گاز گرفته شود باید فوراً محل گازگرفتگی را با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شستشو دهد و سریعاً به یک مرکز مقابله با هاری (مرکز بهداشت شهرستان) مراجعه کند تا واکسیناسیون برای وی انجام شود.

به گفته دکتر هاشمی شست‌وشوی زخم مربوط به گازگرفتگی حیوان و بخیه نکردن و بازبودن زخم بسیار مهم است چون ویروس هاری به نور و جریان هوا حساس است در نتیجه زخم نباید بخیه زده شود و حتی الامکان روی زخم باز باشد.

وی اظهار کرد: 90 درصد از حیوان گزیدگی ها توسط حیواناتی همچون سگ و گربه و در نوجوان ها صورت می گیرد که این دلیل این مشکل نیز آزار و اذیت این حیوانات از سوی بچه ها است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.