پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۵۰۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۴۰۱۱ مورد

دوشنبه ٧ مرداد ١٣٩٨ ساعت ١٦:١ ب.ظ   ( بازدید : 6918 نفر )

خاکشیر حرارت بدن را پایین می آورد

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: خاکشیر عامل موجب کاهش ترشح تیروکسین و در نتیجه پایین آمدن درجه حرارت بدن می شود.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، نسرین علیزاده با اشاره به اینکه مطالعات در مورد خاکشیر نشان داده که صمغ و موسیلاژ روی دانه خاکشیر با جذب آب متورم می شود، اظهار کرد: این ترکیب ژل حجیمی تولید می کند که موجب نرم شدن مدفوع و سهولت خروج آن از بدن می شود.

وی ادامه داد: ایزوتیوسیانات‌های موجود در خاکشیر دارای خاصیت ضد میکروبی است.

وی با اشاره به اینکه هورمون تیروئید باعث تنظیم درجه حرارت بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف خاکشیر موجب کاهش ترشح تیروکسین، پایین آمدن متابولیسم پایه و در نتیجه کاهش درجه حرارت بدن می شود.

علیزاده با بیان اینکه خاکشیر از قدیم به عنوان اشتها آور، تقویت کننده معده، ضد تب، ملین و در مشکلات سوء هاضمه و حتی درمان اسهال خونی استفاده شده است، اظهار کرد: مهم ترین ترکیبات خاکشیر شامل گلوکز اینولات‌ها بوده و ترکیبات دیگری نظیر اسیدهای چرب پالمتیک، لینولنیک، لینولئیک و استئاریک دارد.

وی اضافه کرد: املاح موجود در دانه شامل گوگرد، کلر، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم است و دانه حاوی پروتئین، صمغ، موسیلاژ، چربی و ترکیبات نیتروژن دار است.

وی در مورد اثرات درمانی خاکشیر گفت: در طب سنتی از دانه‌های خاکشیر برای درمان اسهال، تب بر، رفع التهاب کلیه، دفع کرم و درمان آب آوردن بافت به صورت جوشانده استفاده می شد.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: امروزه بیماری کبد چرب به دلیل داشتن استرس، مصرف دارو، الکل، فست فودها نظیر سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا، کاهش تحرک، زندگی ماشینی و کاهش وزن ناگهانی و گرسنگی های طولانی رو به افزایش است.

علیزاده اظهار کرد: مصرف گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید، عرق شاه تره و رژیم غذایی مناسب و ورزش و کنترل وزن می‌تواند در پاکسازی کبد موثر باشد.

وی در مورد نحوه مصرف خاکشیر، توضیح داد: خاکشیر را می‌توان با آب سرد چندین ساعت خیسانده و میل شود و یا به صورت جوشانده (به مدت ۱۰ دقیقه با آب جوشانده و پس از سرد شدن) میل شود.

وی گفت: باید توجه داشت که شکل مصرف خاکشیر در اثرات دارویی آن دخالت دارد برای مثال خاکشیر مخلوط با آب سرد خاصیت ملین ضد یبوست و خاکشیر به صورت جوشانده دارای خاصیت ضد اسهال است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.