پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۰۷۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۳۵۸۴ مورد

یكشنبه ٨ تیر ١٣٩٣ ساعت ١٢:١٩ ب.ظ   ( بازدید : 1106 نفر )

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند دیگر اوقات، به معنای رعایت 2 اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.

تنوع به معنی استفاده از گروه های غذایی اصلی و تعادل به معنای مقدار کافی مصرف و پرهیز از کم خوری و پرخوری است که آگاهی از آن در پیشگیری از بیماری ها و حفظ و سلامت بدن لازم و ضروری به نظر می رسد.

به گزارش پایگاه خبری «وب دا»، مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه در این باره می گوید : استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی ها و میوه ها و گروه گوشت هاست که گروه نان و غلات (انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو) تامین کننده انرژی، ویتامین های گروه B ، آهن و مقداری پروتئین است.

«نسرین علیزاده» می افزاید : میوه ها و سبزی ها مهم ترین منبع ویتامین ها، املاح و فیبر است که مصرف 5 تا 3 واحد سبزی و 4 تا 2 واحد میوه در روز توصیه می شود.

وی تصریح می کند : گروه گوشت و حبوبات برای رشد، خونسازی و سلامت دستگاه عصبی و شیر و لبنیات برای تامین کلسیم، فسفر و مواد مغزی بدن لازم و ضروری است.

وی اظهار می دارد : وظیفه اصلی یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان که همراه با گرسنگی طولانی مدت است، ممانعت و به حداقل رساندن بروز مشکل در بدن و تجزیه نشدن بافت ماهیچه ای است.

وی در مورد روزه گرفتن کودکان و نوجوان توصیح می دهد : روزه مانع درس خواندن نمی شود و بهتر است دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع کنند و ساعات آخر روز را برای استراحت بگذارند.

وی ادامه می دهد : به گروه کودکان و نوجوان توصیه می شود به دلیل آن که در سنین رشد هستند از مصرف زیاد مواد قندی نظیر زولبیا و بامیه و انواع شیرینی جات به ویژه در وعده سحری خودداری کنند زیرا مصرف زیاد آن سبب افزایش قند خون و کاهش توانایی یادگیری می شود.

وی تاکید می کند : در ماه مبارک رمضان از پرخوری و مصرف انواع هله و هوله و مواد غذایی کم ارزش که فقط پر کننده حجم معده است به شدت خودداری کنید.

وی عنوان می کند : گروه کودکان و نوجوانان بعد از افطار می توانندبر اساس توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین، مناسب سن خود استفاده کنند تا نگرانی برای کمبودهای تغذیه ای در این ماه برطرف شود.

به گفته وی ، منابع خوب پروتئین نظیر انواع گوشت، ماهی و حبوبات و سبزیجات و میوه ها نباید از برنامه روزانه فرد حذف شود و مصرف مواد غذایی مقوی و پر ارزش نظیر خرما و موز باید در اولویت قرار گیرد.

وی خاطر نشان می کند : سالمندانی که روزه می گیرند باید به تغذیه خود بیشترتوجه کنند، زیرا کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون ممکن است باعث سرگیجه شود و خطر آفرین باشد.

«علیزاده» نسبت به حذف وعده سحری در ماه رمضان برای همه گروه های سنی هشدار می دهد و می گوید : مصرف میوه، شیر کم چرب، انواع سوپ ها و آش ها، چای کم رنگ در فاصله افطار تا سحر به ویژه برای سالمندان مفید است و می تواند تعادل آب و مواد معدنی را در بدن برقرار کند.

وی می افزاید : صرف غذا در دفعات کمتر از 2 بار در سال هایی که ماه رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی شود و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

وی توصیه می کند : با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله تا وعده سحری می توان ساعاتی پس از افطار یک وعده غذای سبک صرف کرد.

وی اظهار می دارد : هنگام افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می شود .

وی مصرف نان، پنیر و سبزی را یکی از عادات خوب غذایی در ماه مبارک رمضان برای وعده افطار اعلام و عنوان می کند : شیر گرم، فرنی و شیر برنج ، سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و بدون روغن انتخاب مناسبی برای غذای افطار است.

وی نسبت به مصرف زیاد چای در ماه رمضان هشدار می دهد و خاطر نشان می کند : خوردن چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی می شود که بدن در طول روز به آن نیاز دارد.

«علیزاده» به مصرف غذاهای آب پز و بخار پز نسبت به غذاهای پرچرب در این ایام تاکید می کند و می گوید : مصرف زیاد زولبیا و بامیه که فقط حاوی مقادیر زیادی انرژی است ، باعث افزایش وزن و چاقی می شود و هیچ ماده مغذی در آن وجود ندارد.

 


منبع : به گزارش « وب دا »: چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.