پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۳۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۱۴۴۸ مورد

سه شنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٩ ساعت ٩:٢٥ ق.ظ   ( بازدید : 675 نفر )

مدیرگروه دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با شیوع ویروس کرونا، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است به دندانپزشکی مراجعه نکنیم و توصیه های بهداشتی را بیشتر بکار بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر جمشید ربانی با اشاره به عوامل ایجاد کننده پوسیدگی دندان، گفت: مصرف مواد قندی، شیرینی، شکلات، نوشابه به دلیل اسیدی بودن آن و چیپس و پفک به دلیل چسبنده بودن آن باعث پوسیدگی دندان می شوند و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مسواک و نخ دندان نیز این پوسیدگی را تشدید می کند.
دکتر ربانی به عوامل پیشگیری از پوسیدگی دندان اشاره کرد و افزود: مهم ترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است که شامل استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از وعده های غذایی و قبل از خواب و مراجعه منظم هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک در مراکز خصوصی و دولتی به منظور چکاب دهان و دندان است.
وی تغذیه مناسب را یکی دیگر از عوامل پیشگیری از پوسیدگی دندان خواند و افزود: مصرف میوه و سبزیجات به خصوص میوه هایی که دارای فیبر بالایی هستند مثل سیب، هویج و ... در جهت کاهش پوسیدگی دندان موثر هستند.
وی درخصوص جرم دندان توضیح داد: با رعایت نکردن موارد بهداشت دهان و دندان، پلاک میکروبی بر روی دندان ها ایجاد می شود و این پلاک در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مرور تبدیل به جرم بر روی سطوح دندان ها می شود بنابراین در صورت رسوب بر روی پلاک دندان اگر با مسواک برداشته نشود این پلاک بعد از مدتی تبدیل به جرم می شود.
دکتر ربانی خاطرنشان کرد: پلاک با مسواک زدن از بین می رود اما وقتی این پلاک تبدیل به جرم شد بایستی با مراجعه به دندانپزشک و توسط دستگاه جرمگیری، برداشته شود.
وی ادامه داد: وقتی پلاک بر روی دندان تبدیل به جرم شود اثرات مخرب تری خواهد داشت؛ یکی از این اثرات ضربه زدن جرم دندان به صورت مکانیکی به لثه و استخوان اطراف دندان است که باعث می شود استخوان و لثه اطراف دندان دچار تحلیل، و دندان لق شود.
دکتر ربانی بیان کرد: با توجه به اینکه با گذر طول عمر جرم دندان، رنگ آن از زرد به سیاه تبدیل و قدرت چسبندگی جرم به دندان بیشتر می شود باز هم می توان جرم دندان را در هر زمانی با مراجعه به دندانپزشک جرم گیری کرد اما هر چه از زمان رسوب جرم بر روی سطوح دندان بگذرد اثرات مخرب تری بر روی استخوان و لثه اطراف دندان خواهد گذاشت لذا توصیه می شود در همان مراحل ابتدایی به از بین بردن جرم از روی دندان اقدام شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.