پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۸۷۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۶۳۸۴ مورد

دوشنبه ٧ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٢:٥٥ ب.ظ   ( بازدید : 803 نفر )

کارشناس مبارزه با بیماری های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شستشوی محل حیوان گزیدگی به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب و صابون، نخستین قدم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است سپس برای اقدامات درمان و پیشگیری به اورژانس بیمارستان ها و مراکز هاری مراجعه شود.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، فیض ا.. برزگر با اشاره به این که روز 28 سپتامبر مصادف با 6 مهر به نام روز جهانی هاری نامگذاری شده است، گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که به دلایل کشندگی 100 درصدی و هزینه های بهداشتی بالا برای پیشگیری از این بیماری، جزو اولویت های نظام مراقبت بیماری های واگیر در کشور است.

وی عنوان کرد: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بالغ بر 59 هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند و در ایران نیز در سال 1398 تعداد 6 نفر به علت ابتلا به هاری جان خود را از دست داده اند.

برزگر اظهار داشت: خوشبختانه در خراسان شمالی با اقدامات موثر بهداشتی، درمانی و پیشگیری، طی چند سال اخیر مرگ ناشی از بیماری هاری گزارش نشده است.

وی اصلی ترین و رایج ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری را گزیده شدن توسط حیوان هار دانست و گفت: در کشور ایران هرگونه گزش توسط حیوانات مخزن بیماری، مشکوک به هاری تلقی شده و نیازمند اقدامات درمان پیشگیری از بیماری است.

برزگر بیان داشت: هرساله هزینه های زیادی در کشور صرف تامین سرم و واکسن ضد هاری برای درمان پیشگیری از هاری می شود.

برزگر یادآور شد: همه مراکز درمان پیشگیری هاری در سطح استان 24 ساعته آماده ارائه خدمات درمان هستند و این خدمات رایگان ارائه می شود.

وی توصیه کرد: از آزار و اذیت حیوانات پرهیزکنید زیرا در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد و برای پیشگیری از ابتلا به هاری بلافاصله پس از مجروح شدن توسط حیوانات به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

وی ادامه داد: از تحریک سگ ها و گربه ها بپرهیزید، زیرا شایع ترین موارد حیوان گزیدگی و هاری توسط آن ها ایجاد شده و خطر ابتلا به هاری وجود دارد و در صورت نگهداری سگ وگربه، نسبت به واکسینه کردن آن ها اقدام کنید.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.