پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۸۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۱۲۹۷ مورد

یكشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٤:٢٣ ب.ظ   ( بازدید : 400 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: نیازهای تغذیه ای در دوره نوجوانی بیش از هر زمان دیگر به جز دوران بارداری و شیردهی افزایش می یابد و نیازهای تغذيه ای دختران و پسران خصوصا در دوران بلوغ به دلیل تفاوت سن بلوغ، متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: دوران كودكی و نوجوانی مهمترین دوران رشد یک انسان است و تامين نيازهای تغذيه ای و رساندن مواد مغذی اعم از پروتئین، انرژی، ويتامين ها و املاح معدنی نقش بسیار مهم و اساسی در رشد جسمی و تكامل مغزی، ضريب هوشی و قدرت يادگيری دارد.

علیزاده با اشاره به اینکه کمبود ید بر یادگیری و افزایش مهارت های فکری و ذهنی اثر می گذارد، بیان کرد: شیوع گواتر ناشی از کمبود ید در سنین کودکی در دختران و پسران يكسان است.

وی ادامه داد: پس از بلوغ، تعادل هورمون ها در پسران به گونه ای است که رشد غده تیروئید در اثر کمبود ید در آنان متوقف می شود ولی در دختران همچنان تا دوران بارداری وجود دارد به همین دلیل بعد از دوران بلوغ شيوع گواتر در زنان 5 تا 6 برابر بیشتر از مردان است.

علیزاده عنوان کرد: کمبود کلسیم و ویتامین D در دوران کودکی و نوجوانی بطور یکسان بر زنان و مردان اثر می گذارد ولی زنان بیشتر در معرض خطر کمبود کلسیم و ویتامین D قرار دارند چون دختران به دليل استفاده از ذخایر بدن خود در دوران بارداری و شیردهی، آسیب پذیرتر هستند.

وی با اشاره به افزایش شیوع کمبود آهن و کم خونی در سنين بلوغ دختران، گفت: دختران در این سن به دلیل از دست دادن آهن در دوران عادت ماهيانه با کمبود آهن و کم خونی مواجه هستند.

علیزاده خاطرنشان کرد: عوارض مهمی که می توان از طريق آن ها به كمبود آهن مشکوک شد، بی تفاوتی، خستگی و بی حسی، کاهش قدرت یادگیری و عدم تمایل به فعالیت های فیزیکی و ورزش است.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.