پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۳۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۴۱۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۵۹۲۵ مورد

شنبه ١٩ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٣:٢١ ب.ظ   ( بازدید : 961 نفر )

جانشین مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: هر وعده مصرف قلیان به طور متوسط معادل کشیدن ۴۰ تا ۸۰ و گاهی 100 نخ سیگار است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، شهین لنگری درخصوص مصرف قلیان و مضرات آن اظهار کرد: تنباکوی مصرفی در قلیان 400 نوع ماده سمی و سرطان زا دارد همچنین قلیان های میوه ای که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می‌شوند، علاوه بر داشتن این 400 نوع سم به دلیل وجود مواد افزودنی موجب آلرژی (حساسیت) و آسم می‌شوند.

وی بیان کرد: برخی افراد این باور غلط را دارند که چون تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می شود تمامی مواد مضر آن تصفیه می‌شود اما این ادعا اصلا واقعیت ندارد و تنها نقش آب، کاهش دمای دود و افزایش رطوبت آن و در نتیجه قابل تحمل نمودن استنشاق آن برای مصرف‌کننده است و دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بیشماری مواد سمی است.

لنگری با اشاره به اینکه برخی معتقدند کشیدن قلیان کم خطرتر از کشیدن سیگار است، گفت: مصرف قلیان در مقایسه با سیگار، دود بسیار زیادتری را وارد ریه های فرد مصرف کننده می کند؛ هر وعده مصرف قلیان به طور متوسط معادل کشیدن ۴۰ تا ۸۰ و گاهی 100 نخ سیگار است.

وی ادامه داد: از دیگر عوارض قلیان که در سیگار دیده نمی شود، افزایش احتمال انتقال بیماری های واگیردار و مسری نظیر تبخال، هپاتیت و سل است که به دلیل استفاده اشتراکی آن ایجاد می شود. حتی در صورت عوض کردن سر لوله قلیان، مواد باقیمانده در شلنگ آن  می‌تواند عامل انتقال این بیماری ها باشد همچنین احتمال دارد توتون و تنباکوی مورد استفاده در قلیان به انواع قارچ ها و میکروب ها آلوده شود.

لنگری کشیدن قلیان را اعتیادآور خواند و بیان کرد: دود هر نوع محصول توتون از جمله توتون مورد مصرف در قلیان حاوی نیکوتین است که یک ماده اعتیادآور بوده و چند بار مصرف آن موجب اعتیاد به نیکوتین می شود.

وی خاطرنشان کرد: یک ساعت در معرض دود قلیان دیگران بودن، معادل مصرف 6 تا 8 نخ سیگار است؛ به اشتباه، نگاه برخی خانواده‌ها به قلیان، نوعی تفریح و تفنن است و این امر موجب می شود تا استعمال قلیان توسط نوجوانان و جوانان و حتی در مواردی کودکان در حضور والدین و حتی به تشویق والدین برای ایجاد صمیمیت بین اعضای خانواده، انجام گیرد و والدین ناآگاهانه زمینه اعتیاد خود به نیکوتین و در نهایت مواد دخانی را فراهم می سازند.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.