پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۰۹۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۹۱۱۳ مورد

یكشنبه ٢٠ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٣:٢ ب.ظ   ( بازدید : 553 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نمک، یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم بوده و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: بیماری پوکی استخوان با کم شدن توده استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان ایجاد می شود که شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در این بیماری، استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می شود همچنین پوکی استخوان باعث کاهش کیفیت زندگی و برای برخی معلولیت دائمی به همراه خواهد داشت.

علیزاده عنوان کرد: در بیماری پوکی استخوان از دست دادن استخوان ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

وی نمک را یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم، عنوان کرد و گفت: دريافت زياد نمک و سديم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب كاهش بازجذب كلسيم از كليه شده و دفع ادارای آن را افزايش می‌دهد كه خود عامل مهمی در كاهش تراكم استخوانی و پوکی استخوان است.

علیزاده بیان داشت: حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

وی میزان مصرف نمک توصیه شده برای هر فرد بزرگسال در روز را 3-5 گرم خواند و گفت: كاهش تراكم توده استخوان به دنبال دريافت زياد نمک در زنان يائسه بيشتر از ساير زنان است.

علیزاده با اشاره به این که مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا می شوند، افزود: میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است و به طور تقریبی از هر سه زن، یک نفر و از هر دوازده مرد، یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.