پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۸۳۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۵۳۴۴ مورد

یكشنبه ١١ آبان ١٣٩٩ ساعت ١٢:٢٦ ب.ظ   ( بازدید : 527 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: نمک دريا نمکی تصفيه نشده و دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگين مانند سرب، ارسنیک و ... بوده كه خطر سرطانزايی آن به اثبات رسيده است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده افزود: علاوه برداشتن ناخالصي ها، نمک دريا دارای ميزان كم يد و يا حتي فاقد يد است كه نياز روزانه به يد را تامين نمی كند و نرسيدن يد كافی به بدن با عوارض بی شماری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزايش موارد سقط ومرده زايی، هيپوتيروئيدی مادرزادی، كر و لالي مادرزادی و كاهش بهره هوشی همراه است.

وی با اشاره با باور نادرست مردم در این خصوص که نمک دريا می تواند املاحی مانند منيزيم و كلسيم را تامين كند، گفت: در مقداری كه نمک بايد مصرف شود (كمتر از 5 گرم درروز)، مقدار كلسيم و منيزيمی كه به بدن مي رساند آنقدر ناچيز است كه كاملا قابل چشم پوشی است ضمن اينكه، اين املاح را از ساير منابع غذايی می توان دريافت كرد.

علیزاده اظهار داشت: وزارت بهداشت طی 20 سال گذشته برای كاهش شيوع گواتر و اختلالات ناشی از كمبود يد، سياست افزودن يد به نمک های خوراکی را در پيش گرفته و درحال حاضر تمامی كارخانجات توليدكننده موظفند يد را به ميزان توصيه شده وزارت بهداشت به نمک های خوراکی اضافه كنند چرا که استفاده از نمک يددار تصفيه شده تنها راه رساندن يد به بدن برای انجام اعمال حياتی وابسته به اين ريز مغذی است.

وی خاطرنشان کرد: تبليغاتی كه بطور گسترده در زمينه نمک دريا در كشور می شود، برخلاف سياست های وزارت بهداشت كه متولي سلامت مردم كشور است، بوده و طبعا افراد سودجويی كه سعی در ترويج مصرف نمک دريا دارند، نه تنها سلامت مردم كشور را به خطر انداخته بلكه موجب برگشت مشكل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسياری پيامدهای زيان بار بهداشتی خواهند بود.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.