پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۳۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۸۵۵ مورد

یكشنبه ١٩ اردیبهشت ١٤٠٠ ساعت ١٤:١٧ ب.ظ   ( بازدید : 129 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بيماران قلبي بايد به تداخلات دارو و غذا توجه کرده و به توصيه هاي پزشك معالج خود دقيقا عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده افزود: با توجه به فاصله زمانی کوتاه مصرف افطار، شام و سحر و انباشته شدن معده از غذاهای مختلف، امکان تداخل برخی داروها با غذا وجود دارد مثلا اثر دیگوکسین که در نارسایی قلب مصرف می شود و نیز وراپامیل و پروپروانولول با غذا تغییر زیادی می‌کند.
وی اظهار داشت: بیماران قلبی عروقی برای تنظیم میزان داروی موردنیاز خود در ماه رمضان با مشورت پزشک می توانند از داروهایی با اثر درازمدت استفاده کنند و مصرف داروهای دیورتیک را کاهش دهند.
علیزاده با بیان این که داروهایی مثل آنالاپریل و دیگوکسین اگر صبح ها مصرف شوند اثربخشی بهتری دارند، افزود: در ماه رمضان مصرف این داروها در هنگام سحر نتیجه بهتری دارد.
وی ادامه داد: مصرف قرص دیلتیازم عصرها اثربخشی بهتری دارد بنابراین در این ایام بهتر است بعد از افطار مصرف شود.
علیزاده یادآور شد: در مورد مصرف قرص های زیرزبانی مانند نیتروگلیسیرین زیرزبانی که در هنگام حملات قلبی مورد استفاده قرار می گیرد در طی ساعات روزه داری، نظرات شرعی مراجع تقلید متفاوت است.
وی درخصوص بيماراني كه دچار گرفتگي رگ هاي قلب هستند و دارو مصرف مي كنند، گفت: از آنجا كه عدم مصرف دارو در زمان مقرر، زندگي آن ها را به مخاطره مي اندازد نبايد روزه بگيرند و روزه گرفتن این افراد منوط به تشخیص پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است.
علیزاده تاکید کرد: بيماراني كه بايد براي كنترل بيماري خود به طور منظم و در ساعات معینی در وسط روز، دارو مصرف کنند، نبايد روزه بگيرند.
وی با اشاره به این که بيماران قلبي كه سابقه جراحي یا استنت گذاری دارند با اجازه پزشك معالج منعي براي روزه داري ندارند، گفت: به تمام بیماران قلبی از جمله آن هایی که سابقه جراحی داشته اند و دارو مصرف می کنند توصیه می کنم برای این که بیماری از کنترل خارج نشود حتما برای روزه گرفتن با پزشک معالج مشورت کنند.
علیزاده با بیان این که معمولا افتادگی دریچه میترال در حالت معمولی و خفیف مشکلی در روزه داری ایجاد نمی کند، افزود: در حالت شدید که عموما با گشادی دریچه میترال همراه شده و معمولا نیازمند توجه خاص می باشد ممکن است امکان روزه داری فراهم نباش بنابراین مبتلایان به این اختلال حتما پیش از روزه داری به متخصص قلب مراجعه و مورد بررسی کامل از جمله اکوی قلبی قرار گیرند و طبق نظر پزشک معالج اقدام به روزه داری کنند.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.