پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۶۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۰۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۹۳۵۵ مورد

دوشنبه ١٠ آبان ١٤٠٠ ساعت ١٤:٢ ب.ظ   ( بازدید : 152 نفر )

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل است و مصرف خودسرانه داروها می تواند منجر به مسمومیت های دارویی شود.

به گزارش پایگاه خبری وبدا؛ دکتر فلاح افزود: مقادير مصرف بالای برخی از داروهای به ظاهر كم خطر، می تواند برای کودکان و افراد مسن  كشنده باشد. 
وی تصریح کرد: شايعترين علت بروز مسموميت در جهان، مصرف داروها بيش از مقادير درمانی است و همه ساله نزدیک به 60 درصد از تماس های مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور ایران مربوط به مسمومیت های دارویی بوده است که رقم بالا و قابل تاملی است. 
وی گفت: چنانچه در خانه کودک زیر 5 سال دارید، حتما داروها را در کمدهای بالا، دور از دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.
وی افزود: مراقب باشيد تا در هنگام بیماری کودک، دوز تكراري و یا داروی بیشتر از حد تجویز شده به کودک ندهيد؛ به عنوان مثال برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید. مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند ایجاد مسمومیت کند.
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس كودكان نگهداريد و از قرار دادن دارو در كيف دستی پرهيز كنيد تا مانع خورده شدن دارو توسط كودكان شود.
دکتر فلاح ادامه داد:  داروهای خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، زیرا كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد می كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.
وی اضافه کرد: اگر به كودك خود دارو می دهيد به او تفهيم كنيد كه اين دارو است و از كلماتی مثل آبنبات، شكلات و يا خوراكي استفاده نكنيد.
وی تصریح کرد: چنانچه فردی در خانواده در حال درمان ترک اعتیاد است، از دسترسی کودکان به داروهای درمان کننده اعتیاد مانند قرص یا شربت متادون  به طور جدی خودداری کنند. 
وی ادامه داد: مرگ بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال به دلیل تعویض بطری دارو با بطری داروهای دیگر و یا نوشیدنی ها خوراکی و مصرف اتفاقی آنها صورت گرفته است است.


منبع : 0094 ع چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.