پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۹۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۶۵۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۹۶۷۴ مورد

چهارشنبه ١ دی ١٤٠٠ ساعت ٨:٢٣ ق.ظ   ( بازدید : 246 نفر )

تغذیه همیشه یکی از دغدغه های جوامع بوده است و سوال های مختلفی در خصوص تغذیه مناسب و ارتباط آن با تامین سلامتی و بیماری ها پرسیده می شود. شیوع کرونا اما بحث های تغذیه ای را پر رنگ تر کرده است، به نحوی که گاهی، نسخه ای جدید از سوی برخی افراد برای پیشگیری از بیماری کرونا پیچیده می شود.

این روزها برای برخی افرادی که برای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا به خصوص دز سوم آن اقدام کرده اند این سوال مطرح می شود که قبل و بعد از واکسیناسیون چه نکاتی را در تغذیه خود باید رعایت کنند؟ هفته ملی بسیج تغذیه فرصتی را فراهم کرد تا به بخشی از سوال های مطرح شده در این خصوص پاسخ داده شود، به همین مناسبت نیز معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گویی، اطلاعاتی درباره تغذیه مناسب قبل و بعد از واکسیناسیون ارائه می کند.

به گزارش پایگاه خبری وبدا، دکتر «مریم پورآدینه» می گوید: به طور کلی باید گفت برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه ای نیاز ندارید اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می کند آشنا شوید تا بتوانید علایم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل برسانید و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

وی با اشاره به چند نکته اضافه می کند: زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شوید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ و سبزی های سبز تازه مصرف کنید.وی ادامه می دهد: مصرف شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و... به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می شود.

دکتر «پورآدینه» می افزاید: همواره باید از مصرف بی رویه فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشابه ها اجتناب شود و توصیه می شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف این گونه غذاها پرهیز شود.

وی به نقش مهم آب و مایعات فراوان نیز اشاره و اعلام می کند: مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید، تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ بسیار مهم است زیرا مصرف مایعات کافی، نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در هنگام واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولاً ترس از آمپول یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.

وی یادآور می شود: افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. وی با بیان این که توجه کنید نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و به طور کلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین، موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند، ادامه می دهد: بهترین نوشیدنی آب است و مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز و شربت های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

دکتر «پورآدینه» بیان می کند: رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک کند علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، ایمنی قوی تری پس از واکسیناسیون داشته باشیم.وی به مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها که به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند اشاره و اضافه کرد: این مواد غذایی، التهاب کمتری در بدن ایجاد می کنند.

به گفته وی، مصرف غذاهای ضدالتهاب، قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد و اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود. وی با بیان این که ماهی ها نوعی غذای ضد التهاب محسوب می شوند، خاطرنشان می کند: ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی قزل آلا و کپور و روغن کبد ماهی بیشترین امگا ۳ را به عنوان عامل ضد التهابی دارند.

دکتر «پور آدینه» مصرف منابع غذایی پروتئینی را نیز مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین های آن شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت به ویژه گوشت سفید، مرغ و ماهی نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می شود.وی می افزاید: منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین نیز هستند.

وی ادامه می دهد: ویتامین D تنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی شود و براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن جز در مادران باردار که دز روزانه هزار واحدی دریافت می کنند مصرف شود. وی خاطرنشان می کند: سایر ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات به ویژه سبوس دار، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات تامین می شود و نیازی به استفاده از مکمل های ویتامینی نیست.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.