پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۳۱۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۶۸۲۳ مورد

چهارشنبه ١ دی ١٤٠٠ ساعت ١٠:٣٢ ق.ظ   ( بازدید : 182 نفر )

مسئول واحد نظارت و پایش فراورده‌های سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر خودداری از مصرف خودسرانه مکمل‌ها گفت: مصرف مکمل‌های دارویی باید با مشورت پزشک یا داروساز باشد و این مکمل‌ها در صورتی که بجا و به موقع مصرف شوند به حفظ سلامت و گاهی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وبدا،«فخر زارعی» افزود: بسیاری از مکمل‌های دارویی و گیاهی می‌تواند با داروهای مصرفی فرد تداخل داشته باشد و در برخی موارد، مصرف نامناسب آن‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

وی با تاکید بر این که مکمل‌ها به هیچ وجه جایگزین موادغذایی طبیعی نمی شود، اضافه کرد: کودکانی که دچار سوء تغذیه، نارسایی کلیه و اختلال در جذب ویتامین یا بیماری خاص هستند باید مکمل های غذایی را تحت نظر پزشک معالج مصرف کنند.

مسئول واحد نظارت و پایش فراورده‌های سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: مصرف ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K و همچنین مصرف شربت کلسیم نیز باید با نظر پزشک مصرف شود زیرا مصرف بی‌رویه آن باعث اختلال در عملکرد کبد و تشکیل سنگ های کلیوی می‌شود.

فخر زارعی تصریح کرد: برخی مکمل‌ها نظیر ویتامین‌های A و D در ماه‌های ابتدایی تولد به علت کمبود آن در شیر مادر باید با صلاحدید پزشک و با مقدار معین به فرم قطره خوراکی مصرف شود.

وی گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مکمل‌های گیاهی، فراورده‌های بی‌خطری هستند، حال آن که این فراورده‌ها همانند داروهای شیمیایی می‌توانند دارای عوارض جانبی و تداخل دارویی باشند و در مصرف آن‌ها باید احتیاط شود.

وی افزود: هرگز نباید با این تصور که افزایش مصرف مکمل منجر به افزایش اثر و بهبود قوای جسمی و روحی می‌شود، خودسرانه مکمل مصرف کرد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.