پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۷۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۳۳۶۳ مورد

شنبه ٢ بهمن ١٤٠٠ ساعت ١٢:٣٥ ب.ظ   ( بازدید : 413 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مفهوم نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای را تشریح کرد و گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای هر کدام از شاخص‌ها را در یک مقدار مشخص و معین که قابل فهم است، نشان می‌دهند.

نسرین علیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وب‌دا، با بیان این که نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور مقایسه یک محصول با دیگر محصولات نیست، بلکه یک محصول با تولید متفاوت است، افزود: اولویت انتخاب با محصولی است که با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی ما مناسب تر است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، رنگ کنسرو تن ماهی با 16.3 گرم چربی کل، قرمز است و کنسروی با 13.5 گرم چربی دارای رنگ نارنجی است و انتخاب با شماست که کدامیک برای سلامتی شما مناسب است.

وی اضافه کرد: در خصوص آن دسته از محصولات غذایی و آشامیدنی که حاوی قند، نمک و چربی است باید به نشانگرهای رنگی دقت کرد. وی ادامه داد: ما می توانیم با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه ای و مقادیر آن ها بین 2 ماده غذایی مثلا 2 بیسکویت، 2 کیک و 2 ماست مناسب ترین را انتخاب کنیم.

«علیزاده» افزود: اگرچه نشانگرهای رنگی تغذیه ای روی یک محصول نشان می دهد که یک محصول با ویژگی های تغذیه ای متفاوت تولید می شود، اما همه نوع آن مطابق با ضوابط سازمان غذا و دارو و تحت شرایط مورد تایید اجازه تولید دارند و در صورت نداشتن پروانه های بهداشتی غیرمجاز هستند و قابل مصرف نیستند.

وی ادامه داد: نشانگرهای رنگی به ما کمک می کنند، زمانی که تصمیم به خرید یک محصول غذایی داریم، در یک نگاه ارزیابی و انتخاب مناسبی داشته باشیم.وی با بیان این که انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس عوامل مهم تغذیه ای هستند که برای حفظ سلامت باید به آن ها توجه کرد، تصریح کرد: بدین منظور باید به برچسب های محصولات غذایی که با رنگ های سبز، نارنجی  یا قرمز مشخص شده اند دقت کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه ای می توانید محصولات غذایی را با توجه به مقدار انرژی، قند، نمک و میزان اسیدهای چرب ترانس موجود در آن ها انتخاب و به سلامت خود کمک کنید.وی با اشاره به مفهوم رنگ های نشانگر رنگی تغذیه ای، خاطرنشان کرد: سبز به معنی کم است و ما را به سوی یک انتخاب مطمئن تر و سالم تر راهنمایی می کند، نارنجی به معنی متوسط است و ما را به سوی یک انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می کند و قرمز به معنی مقادیر زیاد در ماده غذایی است و باید دقت کرد با توجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی، چه زمانی و چه مقدار مصرف کنیم.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.