پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۹۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۲۷۸۶ مورد

دوشنبه ١١ بهمن ١٤٠٠ ساعت ٨:١ ق.ظ   ( بازدید : 385 نفر )

مدیر گروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، علل مصرف مواد را تشریح و اعلام کرد: اعتیاد یک بیماری جسمی ، روانی، اجتماعی و معنوی ا ست که در شکل گیری آن زمینه های پیش اعتیادی متعددی نقش دارند.

زهرا یوسف‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وب‌دا گفت: به بیان دیگر برای شروع و ادامۀ مصرف مواد زمینه های رشد ناسالم و آسیب پذیری های ویژه ای لازم است که بنیان آن دردرون نظام خانواده و سپس در اجتماع ریخته می شود.

مدیر گروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: در زمینه وابستگی به مواد، عوامل گوناگون روانشناختی،اجتماعی،خانوادگی و زیست شناختی درگیر هستند، اما هیچ یک از آنها به تنهایی نمی توانند پیش بینی کننده ابتلای فرد به وابستگی به مواد باشند.

وی یاد آوری کرد:، اختلالات مصرف مواد نتیجه فرآیندی است که در آن عوامل متعددی که روی هم اثر متقابل دارند بر شروع و تداوم رفتار مصرف مواد تأثیر می گذارند. هر چند اثرات یک ماده خاص در این فرآیند نقش مهمی ایفا می کند، اما تمام افرادی که به یک ماده وابسته می شوند، اثرات آن را به صورت یکسان تجربه نمی کنند و مجموعه عوامل مشابهی روی شروع و تداوم مصرف مواد در آنها تأثیر نمی گذارد.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این نقش عوامل مختلف در فرآیند اعتیاد متفاوت است. برای مثال چنین تصور می شود که دسترسی به مواد، پذیرش اجتماعی و فشار همتایان در شروع مصرف مواد تأثیر دارند، اما عوامل دیگری نظیر شخصیت و خصوصیات زیستی فرد احتمالاً در نحوه ادراک اثرات ماده و میزان ایجاد تغییرات مغزی در اثر تداوم مصرف ماده دخالت دارند. وی تصریح کرد: اثرات خاص یک ماده می تواند عامل تعیین کننده اولیه در پیشرفت مصرف ماده به وابستگی باشد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.