پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۵۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۲۶۴۱ مورد

شنبه ٢٧ فروردین ١٤٠١ ساعت ١٢:١٦ ب.ظ   ( بازدید : 394 نفر )

با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، در ابتدای هر سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم، مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با هشدار نسبت به این موضوع گفت: در سال گذشته، ۳۶۵ نفر از مردم استان به خاطر مصرف قارچ های سمی دچار مسمومیت شدند.

به گزارش وب‌دا، دکتر مهسا فخرزارعی با بیان این مطلب گفت: خراسان شمالی در سال 1400 در بین استان‌های کشور جزو لیست بیشترین آمار مسمومیت  بر اثر مصرف خوراکی قارچ‌های سمی و خودرو بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه میزان مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی، نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور ما است، تصریح کرد: متاسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.

 

وی با دعوت از مردم برای رعایت توصیه‌های عمومی در راستای پیشگیری از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌های سمی، افزود: از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان علی الخصوص درختان خشک شده می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنید.

 

مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف نمایید.

 

دکتر فخرزارعی اظهار کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

 

وی گفت: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست، برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

وی تصریح کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

 

وی تأکید کرد: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها منتقل کنید، همچنین در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری )با فاصله بیش از 1 ساعت از مصرف قارچ خودرو( رخ دهد این دسته از قارچها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

 

مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود. بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز  و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.