پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۹۶۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۷۵۴ مورد

چهارشنبه ٢١ اردیبهشت ١٤٠١ ساعت ١٤:٣٦ ب.ظ   ( بازدید : 382 نفر )

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ضمن تشریح فعالیت‌های قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت در این دانشگاه، گفت: مشارکت رسانه‌ها در اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت و ایجاد گفتمان آن در فضای رسانه‌ای استان بسیار موثر است.

به گزارش وب‌دا، دکتر محمدرضا اکبری، صبح امروز 21 اردیبهشت 1401، همزمان با هفته ملی جمعیت، در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر قرار داشتن حمایت از جوانی جمعیت در اولویت برنامه ریزی های حوزه سلامت استان، از تشکیل قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

 

وی با بیان این که نخستین نشست این قرار گاه برگزار شده است، افزود: 6 کمتیه تابعه در بخش های مختلف تشکیل شده است که بندهای قانون تعالی سلامت و جوان سازی جمعیت را عملیاتی می کنند.

 

وی با اشاره به این که خطر پیری جمعیت از یک دهه قبل احساس شده است، ابراز کرد: داده ها نشانگر کاهش باروری از سال 13۶۵ به بعد است، اما اینک با باز بودن پنجره جمعیتی و بهره‌گیری از فرصت طلایی موجود می‌توانیم رشد جمعیت را افزایش دهیم.

 

وی با بیان این که قرارگاه جوانی جمعیت نیز جهت استفاده و بهره‌مندی از زمان موثر کنونی تشکیل شده است، یادآوری کرد: باید با حضور جدی رسانه ها وارد کار شد و در جهت تشویق فرزندآوری اقدامات موثری انجام داد.

 

وی ادامه داد: نرخ باروری کل استان 2.1 درصد و نرخ رشد جمعیت استان 1.2 درصد است و برای بهبود شاخص‌های جمعیتی باید این عدد را تا  2.5 درصد رشد و افزایش داد. وی خواستار مشارکت رسانه ها در اجرای سیاست های جوانی جمعیت شد.

 

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست شاخص های موثر در تغییرات جمعیتی را تشریح کرد و گفت: کاهش نرخ جمعیت و باروری از شاخص هایی است که بر اساس آن رتبه استان ها سنجیده می شود و استان خراسان شمالی با وجود این که وضعیت بهتری از میانگین کشوری دارد اما دارای سیر نزولی جمعیتی است و باید مطابق با دستورالعمل های ابلاغی جهت کنترل و جبران آن حرکت کرد.

 

دکتر «مریم پورآدینه» آماری درباره میزان تولد و مرگ و میر خام، زمان ازدواج و مهاجرت اعلام و بیان کرد: خراسان شمالی از استان های مهاجر فرست است که عاملی تاثیرگذار بر روند تغییرات جمعیتی استان بوده است زیرا مهاجرت موجب تغییر فرهنگ ها می شود و در باورهای خانواده ها تاثیر می گذارد.

 

وی تاکید کرد: حفظ فرهنگ سنتی و عدم مهاجرت از روستا به شهرها در رشد جمعیت موثر است زیرا در فضاهای روستایی فرزندان منابع قوی و قدرت محسوب می شوند و با افزایش تولیدات کشاورزی منجر به افزایش درآمد نیز می شوند.

 

وی با بیان این که طبق آخرین مطالعات انجام شده استان در خطر متوسط رنگینک ناباروری اولیه و ثانویه قرار دارد، اضافه کرد: تمهیدات و تسهیلاتی برای حمایت از ناباروری اندیشیده شده و امروزه درمان ها و هزینه های پاراکلینیکی تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته اند.

 

وی افزایش سن ازدواج، افزایش تجرد و تک فرزندی را به عنوان آسیب های جمعیتی کشور و استان تشریح کرد.

 

پورآدینه نرخ سالمندی در استان را 12 درصد ذکر و افزود: این رقم در کشور 9.44 است و اگر چه استان وضعیت بهتری دارد اما باز هم نگران کننده است.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست با تاکید بر این که با حضور رسانه ها باید مطالبه عمومی افزایش جمعیت شکل گیرد، گفت: راه های گفتمان در جامعه باز و باورهای صحیح در خصوص فرزندآوری منتقل شود.

 

مهندس «مجید پورخیاط» با بیان این که انتقال باورهای صحیح باید از تریبون رسانه ها انجام شود، تاکید کرد: در خصوص جمعیت دچار سیاست زدگی شده ایم اما باید تاکید کنیم که راهبردهای مطرح شده علمی است و می توانیم در فضایی علمی در این باره گفتگو کنیم.

 

وی فراموشی باورها و اعتقادات سنتی و اسلامی را آسیبی برای رشد جمعیت خواند و یادآوری کرد: باید باورهای صحیح با مساعدت و حضور رسانه ها بازگردانده و با توجه به رهنمودهای رهبری و سیاست های کشور گام مثبتی در این باره برداشته شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.