پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۶۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۹۲۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۹۹۴۷ مورد

سه شنبه ٢٠ آبان ١٣٩٣ ساعت ١٣:٥٤ ب.ظ   ( بازدید : 1425 نفر )

فشار خون با کاهش نمک دریافتی و کم کردن مصرف روغن ها قابل کنترل است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه در این باره می گوید : با توجه به آن که مصرف روغن و چربی باعث افزایش فشارخون می شود، رژیم غذایی حاوی فیبرزیاد و چربی کم در کنترل فشار خون تاثیر به سزایی دارد.

«نسرین علیزاده» می افزاید : استفاده از 5 گروه اصلی غذایی شامل میوه ها، سبزیجات تازه، نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ به مقدار کافی و مناسب در کنترل فشار خون موثر است.

وی تصریح می کند : مصرف نان های بدون جوش شیرین، استفاده از غذاهای خانگی، جایگزینی روغن های گیاهی به جای روغن های حیوانی و جامد و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده و گوشت های پرچرب و شیرینی های خامه ای نیز در پیشگیری از ابتلا به فشار خون تاثیرگذار است.

وی اظهار می دارد : در انواع سس ها نظیر سس مایونز، کچاب، سویا و انواع آن، سیب زمینی چیپس شده و سرخ کرده، سوسیس، کالباس و غذاهای کنسروی، گوشت ها و لبنیات پرچرب، انواع پودر سوپ های آماده ،ترشی ها و شوری ها، نمک و روغن فراوانی وجود دارد که زمینه ابتلا به فشار خون را فراهم می آورد.

به گفته این مسئول با حذف نمکدان از سفره، استفاده از سیر تازه، آب لیموترش و نارنج به جای نمک، مصرف مواد غذایی بدون سدیم یا با سدیم کم می توان مقدار نمک دریافتی را کاهش داد.

وی تاکید می کند : هنگام خرید به تمام برچسب های تغذیه ای توجه کنید و مواد غذایی را انتخاب کنید که مقدار سدیم کمتری دارد.

وی خاطر نشان می کند : تحرک بدنی، ثابت نگه داشتن وزن در حد ایده آل، پرهیز از استعمال سیگار و الکل و کاهش مصرف نمک خطر پیشرفت فشار خون بالا را کاهش می دهد.

«علیزاده» به اهمیت تغذیه در کنترل فشار خون اشاره می کند و می گوید : پس از مصرف غذاهای پرنمک، مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود و بدن باید مقدار زیادی آب جذب کند تا بتواند سدیم اضافی را خارج کند که زمینه افزایش فشار خون را فراهم می کند و این آب اضافه باعث فشار بر قلب و رگ های خونی می شود.


منبع : بررسی راه های کنترل فشار خون چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.