پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۰۹۳ مورد

دوشنبه ٦ تیر ١٤٠١ ساعت ١١:١٩ ق.ظ   ( بازدید : 806 نفر )

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اطلاعاتی را در خصوص بیماران دیابتی ارائه و اعلام کرد: سبک زندگی در درمان و یا بازگشت دوباره بیماری دیابت نوع دو بسیار موثر است.

به گزارش وب‌دا، دکتر فاریا جعفرزاده در گفتگو با برنامه "پزشک شما" با بیان این که در برخی موارد خاص از بیماران دیابت نوع 2 به دلیل بالای بودن قند خون و ایجاد مسمومیت در سلول های بدن به بیمار در کنار رعایت تغذیه درست، تزریق انسولین نیز تجویز می شود، افزود: اما با اصلاح سبک زندگی و آغاز فعالیت های بدنی در کنار رژیم غذایی درست، مصرف داروها و زمانی که قند بیماران کنترل شد می توانیم انسولین تجویزی را قطع کنیم.

 

وی اضافه کرد: باید توجه داشت در مقالات، توصیه شده در روزها و هفته های اول تشخیص دیابت، اگر به کنترل خوبی در قند خون برسیم نتایج آن در سال های آینده شامل حال بیمار می شود بنابراین سخت گیرانه عمل کردن برای بیماران که تازه مراجعه کرده اند نگران کننده نیست زیرا در آینده نتایج خوبی برای آنان به همراه خواهد داشت.

 

وی با تاکید بر اهمیت اصلاح سبک زندگی برای این بیماران، یادآوری کرد: کسانی که قند خیلی بالایی ندارند به شرط رعایت رژیم غذایی، ممکن است به حالت عادی برگردند بنابراین اگر دیابت نوع دو زود تشخیص داده شود درمان آن و یا به تعویق افتادن چندین ساله بروز مجدد بیماری ممکن می شود.

 

دکتر جعفرزاده البته توضیحاتی نیز درخصوص مصرف آسپرین در بیماران دیابتی ارائه و بیان کرد: در تجویز آسپرین باید ریز فاکتورهای بیماری های قلب و عروقی محاسبه و طبق آن نیز دارو تجویز شود، اگر فاکتورهای خطر برای بیماری های قلبی و عروقی وجود داشته باشد این دارو تجویز می شود.

 

وی ادامه داد: اما به صورت روتین  مصرف آسپرین توصیه نمی شود زیرا ممکن است مسبب ایجاد عوارضی برای بیمار شود، بنابراین این افراد باید پس از بررسی ریز فاکتورها تجویز مصرف یا عدم مصرف آسپرین را دریافت کند و اگر پزشک معالجه توصیه به عدم مصرف داشت، ضرورتی برای مصرف آسپرین برای آن ها وجود ندارد.

 

گفتنی است؛ برنامه پزشک شما با همکاری صدا و سیمای خراسان شمالی با دعوت از پزشکان تخصص و فوق تخصص و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان درباره بیماری‌های شایع در استان و نیز ارائه اطلاعاتی در خصوص انواع بیماری‌ها به روی آنتن می‌رود.

 

مخاطبان می‌توانند در این برنامه که به صورت زنده روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه هر هفته از ساعت 10 تا 11 از شبکه استانی اترک پخش می‌شود، متناسب با موضوع برنامه سوالات خود را مطرح و پاسخ پزشک را دریافت کنند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.