پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۶۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۵۳۹۰ مورد

دوشنبه ٢٤ بهمن ١٤٠١ ساعت ١١:١ ق.ظ   ( بازدید : 79 نفر )

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی علل بروز آسم را برشمرد و گفت: با اینکه علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، اما آنچه تاکنون روشن شده، نشان می دهد ه اگر افراد خانواده سابقه انواع بیماری های آلرژیک (اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم) را داشته باشند، احتمال بروز آسم در سایر افراد آن خانواده نیز بیشتر می شود.

دکتر «فلوریا انفرادی» روز دوشنبه 24 بهمن ماه 1401 در گفت و گو با وب‌دا افزود: همچنین تماس با عواملی چون دود سیگار، عوامل عفونی ویروسی و بعضی مواد حساسیت زا ممکگن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم شود.وی با بیان اینکه برخی افراد به دلیل تماس های شغلی ممکن است دچار آسم شوند (نظیر کارگران نانوایی، چوب بری، رنگ سازی و ...) ادامه داد: همچنین ممکن است بیماری آسم در افراد بدون آلرژی نیز رخ دهد.

 

وی یادآوری کرد: از بین عوامل محیطی که موجب بروز یا بدتر شدن آسم می شود موارد شایع شامل گرده ها و قارچ ها، هیره (مایت) موجود در گرد و خاک خانه ها، سوسک، مواد محرک، دود سیگار و سایر مواد دخانی، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی به خصوص سرد و خشک، بوهای تند، تغییرات هیجانی شدید، عفونت های ویروسی، ورزش و فعالیت بدنی، داروهایی مانند آسپرین و برخی مسکن ها، مواد افزودنی در غذاها و چاقی هستند.

 

وی به درمان دارویی این بیماری نیز اشاره و اعلام کرد: آسم یک بیماری مزمن است و تاکنون را حلی برای ریشه کن کردن آن پیدا نشده است، ولی این بیماری را می توان به شکلی درمان و کنترل کرد که از بروز علایم و حملات آن پیشگیری شود.

 

وی افرود: داروهای این بیماری شامل داروهای تسکین دهنده (سریع الاثر) و داروهای کنترل کننده یا نگهدارنده هستند که داروهای نوع اول با شل کردن عضلات راه های هوایی، موجب گشاد شدن راه های هوایی و در نتیجه کاهش یا رفع علائم آسم می شوند.

 

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: زمان شروع اثر این داروها چند دقیقه است، بنابراین به نام داروهای تسکین دهنده فوری نامکیده می شوند و در هنگام بروز اولین علائم تشیدید بیماری باید به کار روند که معروف ترینم دارو از این گروه سالبوتامول است.

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت درمان گفت: خاصیت مشترک این دسته دارویی، اثر ضدالتهابی آن هاست و از این راه علایم آسم را کاهش می دهند. این دسته دارویی به طور سولانی مدت به کار می رند و استفاده آن ها باید روزانه و به طور منظم باشد.

 

دکتر انفرادی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به آسم می توانند ورزش کنند، نیز بیان کرد: بیمار دچار آسم قادر به انجام همه ورزش هاست، وقتی بیماری آسم تحت کنترل باشد، نه تنها نباید بیمار را از انجام ورزش منع کرد، بلکه باید به ورزش نیز تشویق شود.

 

وی یادآوری کرد: البته ورزش در هوای سرد و خشک مثل اسکی باید با رعایت شرایط خاص و با احتیاط انجام شود. ورزش هایی چون شنا، پیاده روزی و دوچرخه سواری ارجح هستند.

 

وی افزود: باید توجه داشت که فعالیت بدنی و ورزش در بعضی از افراد می تواند باعث شروع حمله آسم شود. این بیماران به ویژه در هوای سرد و خشک باید قبل از شروع ورزش، چند دقیقه بدن خود را با نرمش گرم کنند و در صورتی که هنگام ورزش دچار علائم می شوند، باید نیم ساعت قبل از ورزش داروی سالبوتامول را دریافت کنند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.