پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٦ مرداد ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۷۰۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۵۲۴۷۱۰ مورد

یكشنبه ٢٦ شهریور ١٤٠٢ ساعت ١٥:١٧ ب.ظ   ( بازدید : 237 نفر )

کارگاه یک روزه مشاوره و رژیم درمانی در بیماران دیابتی با حضور حسین فلاح کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون بهداشتی دانشگاه و دکتر مصطفی عربی مدرس و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در مرکز آموزشی روئین اسفراین برگزار شد.

 

به گزارش وبدا، دکتر محمدرضا اکبری روز یکشنبه 26 شهریورماه 1402 در این کارگاه با تأکید بر توانمندسازی کارشناسان تغذیه، گفت: کارشناسان تغذیه، مراقبان سلامت از حلقه های میانی نظام سلامت هستند و به روز بودن و فعال بودن آن ها در تأمین سلامتی جامعه بسیار مهم و اثربخش است.


وی با بیان اینکه ارائه مشاوره های به هنگام و درست و تجویز برنامه و رژیم درمانی در بهبود شاخص های حوزه سلامت نیز تاثیرگذار است، عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته با شیوع بیماری کرونا، شاخص های این بخش افت داشت و اینک لازم است که توام دانش افزایی و ارائه مشاوره به جامعه هدف انجام شود.


دکتر اکبری شاخص های ابتلا به دیابت براساس قند خون ناشتا، درصد آگاهی از دیابت و ... را نیز اعلام و وضعیت کنونی استان را تشریح کرد.


دکتر مصطفی عربی مدرس دوره نیز در چند بخش مواردی را درباره غربالگری و تشخیص دیابت، تغذیه صحیح برای کاهش بیماری، مدیریت بیماری دیابت نوع ۲ و .... را مطرح و عنوان کرد.


وی آخرین یافته ها برای کاهش ابتلا به دیابت را بیان کرد و افزود: تغییر سبک زندگی که منجر به کاهش وزن می شود، یکی از بهترین اقدامات در کاهش ابتلا به دیابت نوع دو است.


وی خاطرنشان کرد: افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی به صورت کلی باعث کاهش مرگ و میر و اتباع به دیابت نوع دو در تمام بزرگسالان می شود.


وی عنوان کرد: مصرف چربی های غیر اشباع سالم به ویژه امگا ۳ نیز در کاهش ابتلا به این بیماری مفید و موثر است.


دکتر عربی در بحث مدیریت بیماری دیابت نوع دو نیز به تغییر سبک زندگی، نقش فعالیت متوسط روزانه و ... اشاره کرد.


وی نکاتی نیز درباره ارزیابی وضعیت تمام بیماران دیابتی، تغذیه درمانی پزشکی در دیابت نوع دو، مشاوره و رژیم درمانی بیماران دیابتی نیز مطرح کرد.


حسین فلاح کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه نیز بر ارتباط بین پزشک و کارشناسان تغذیه اشاره و عنوان کرد: این ارتباط موجب اعتماد دو سویه و روند صحیح و درست درمان بیماران دیابتی می شود. 


بنابراین گزارش این دوره به همت گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی، با حضور تمام کارشناسان تغذیه شاغل در دانشگاه و گروه بیماری های معاونت بهداشتی، به منظور آموزش کارشناسان تغذیه شاغل در دانشگاه و دانش افزایی این گروه برگزار شد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.