پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۰۶۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۹۰۸۶ مورد

یكشنبه ١ بهمن ١٤٠٢ ساعت ١٠:٤٧ ق.ظ   ( بازدید : 116 نفر )

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه شعار روز اول اجرای پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه، «نمک کم بخورید، اما نمک مصرفی حتما تصفیه شده یددار باشد» نام گذاری شده است، عوارض مصرف زیاد نمک را تشریح کرد.


نسرین علیزاده در گفت و گو با وبدا اعلام و بیان کرد: در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود.


وی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود، افزود: طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ... نیز بر سلامت دارند. 


وی اضافه کرد: مصرف نمک زیاد، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود، کاهش مصرف نمک در این شرایط، حدود 2 لیتر از مایعات بدن (2کیلوگرم از وزن بدن) را کاهش می دهد. در بسیاری از زنان که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست شان هستند، با کاهش مصرف نمک در غذای خود، ورم بسیار کاهش می یابد. 


علیزاده با اشاره به این که مصرف زياد نمك ازمهمترين عامل افزايش فشارخون است،ادامه داد: امروزه با توجه به شيوع بالاي بيماري هاي قلبي و عروقي و پرفشاري خون مصرف زياد نمك به عنوان يكي از مهم ترين عوامل خطر در بروز اين بيماري ها شناخته شده است.


وی ادامه داد: دريافت زياد نمك و سديم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمك سبب كاهش بازجذب كلسيم از كليه شده و دفع ادراری آن را افزايش مي دهد كه خود عامل مهمي در كاهش تراكم استخواني و پوكي استخوان است.


وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد مصرف مواد غذایی که میزان قابل توجهی از نمک را وارد بدن ما می کنند، میتواند شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش دهد، مصرف بالای نمک می تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه های افزایش خطر سرطان معده است.


مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا ید مهم است؟ نیز گفت: کمبود ید در رژیم غذایی انسان موجب بروز عوارض گوناکونی می شود که به مجموعه آنها اختلال های ناشی از کمبود ید می گویند. نسرین علیزاده افزود: این اختلال ها ممکن است از بزرگی غده تیروئید(گواتر) تا عقب ماندگی فیزیکی و ذهنی (کرتنیسم) را شامل شوند. 


وی اضافه کرد: قدیمی ترین و کم خرج ترین و موثر ترین روش جهت پیشگیری از اختلال های ناشی از کمبود ید، استفاده از نمک ید دار است.


علیزاده خاطرنشان کرد: مزیت نمک ید دار آن است که صرف نظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، توسط تمام اقشار جامعه و در تمام فصول سال تقریبا به یک نسبت مورد استفاده قرار می گیرد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.