پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۹۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۲۹۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۰۳۱۶ مورد

چهارشنبه ٩ اسفند ١٤٠٢ ساعت ١٢:١٦ ب.ظ   ( بازدید : 45 نفر )

مسئول آموزش سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با توجه شروع خانه‌تکانی‌های نوروز، نکات مهمی و هشدارهایی را درباره شوینده‌ها مطرح کرد و گفت: مواد شوینده، پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده از موارد اسیدی و ترکیبات قلیایی و دارای ماهیت سوزانندگی هستند و درصورت بی‌احتیاطی ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازند.


شهاب عزیزی روز چهارشنبه 9 اسفندماه1402 در گفت‌وگو با وبدا با اشاره به اینکه استفاده از مواد شوینده باید در فضای باز و یا فضای دارای تهویه مناسب باشد، افزود: استفاده نامناسب از شوینده‌ها مسمومیت و آلرژی‌های تنفسی را به همراه دارد و گاز کلری که از ترکیب این محصولات متصاعد می‌شود بسیار سوزاننده است و باعث تنگی نفس، اسپاسم تنفسی و حتی مرگ فرد می‌شود.


وی توصیه کرد: رقیق کردن مواد شوینده با آب معمولی و ولرم اقدام مناسبی است باید توجه کرد که آب سرد و آب گرم می‌تواند سوختگی بیشتری در پوست ایجاد کند، بنابراین آب ولرم مناسب است.


وی با یادآوری اینکه بلع مواد شوینده توسط کودکان بسیار خطرناک است موجب سوختگی دستگاه گوارش آن ها می شود، بیان کرد: توصیه می‌شود هرگونه ماده دارویی و یا شیمیایی و شوینده همیشه از دسترس کودکان دور باشند.


مسئول آموزش سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: مواد قلیایی خطرناک‌تر از اسیدی هستند، بنابراین چنانچه کودکی از موارد پاک‌کننده و شویند ها بلعید از خوراندن هر ماده ای (حتی آب یا شیر) به کودک خودداری کرده و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


عزیزی با بیان اینکه ترکیب‌کردن سفیدکننده و یک ماده پاک‌کننده دیگر بسیار شایع و درعین‌حال خطرناک است، عنوان کرد: این ترکیب ایجادکننده گاز کلر، بسیار سوزاننده و تحریک‌کننده است که احتمال خفگی را تشدید می‌کند.


 وی به اقدامات لازم برای فرد مسموم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: فرد را از محیط دور و در و پنجره‌ها را بازکنید و فر را در معرض هوای آزاد قرار دهید و با اورژانس تماس بگیرید.


مسئول آموزش سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در مسمومیت‌های پوستی، ماده شیمایی را کنار بگذارید و از تماس بیشتر با این مواد پرهیز کنید، بهترین راهکار شست‌وشو با آب ساده حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است، تأکید کرد: در صورت مشاهده علائم تحریک تنفسی یا سوزش پوست آزاردهنده سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.